ZTU uczy także rodziców!
Czerwionka-Leszczyny, woj. śląskie

ZTU uczy także rodziców!
Czerwionka-Leszczyny, woj. śląskie

W Centrum Usług Społecznych – Świetlicy w Czerwionce-Leszczynach w ramach ZTU organizowane są indywidualne spotkania z rodzicami i opiekunami wychowanków świetlicy. – Ogólna pedagogizacja rodziców dotyczy postępowania w sytuacjach tzw. podbramkowych, kiedy dziecko potrafi zaskoczyć swoim zachowaniem, słowami, postępowaniem. Podczas spotkań omawiane są również tematy dotyczące relacji i więzi rodzinnych, które są podstawowym warunkiem wewnętrznym, aby wspierać i kształtować w młodym człowieku to co piękne, dobre, mądre, aby był szczęśliwy – opowiada Monika Kuś, koordynatorka ZTU.

Pedagogizacja rodziców/opiekunów prawnych dzieci uczęszczających do Świetlicy dot. „Strategii radzenia sobie z sytuacjami trudnymi wychowawczo”.

Ogólna pedagogizacja rodziców dotyczy postępowania w sytuacjach tzw. podbramkowych, kiedy dziecko potrafi zaskoczyć swoim zachowaniem, słowami, postępowaniem w sposób negatywny np. jest wycofane, ma problem z opanowaniem emocji, jest agresywne wobec rówieśników lub innych osób, bojaźliwe – pojawiają się stany lękowe (między innymi związane z pandemią oraz izolacją jak i ponownym powrocie do szkół i odnawianiu relacji z rówieśnikami), ogólne zniechęcenie i wiele innych symptomów, które mogą świadczyć o tym , że dziecko ma problem i potrzebna jest jak najszybsza interwencja ze strony rodziców oraz opiekunów.

Omawiane są strategie radzenia sobie z sytuacjami trudnymi wychowawczo. Pierwszym etapem naszego postępowania w każdej tego typu sytuacji powinno być przejęcie przez nas kontroli.

W przypadku agresji wobec rówieśników, problemów z interakcją staramy się działać etapami.

Jeśli jest taka potrzeba, najpierw zajmujemy się poszkodowanym oraz decydujemy, kto i co ma w danej sytuacji zrobić. Bardzo ważnym elementem w początkowym etapie jest zachowanie bezstronności i neutralności. Sądy i oceny zawieszamy do momentu rozpoznania i zrozumienia sprawy. Starajmy się opanować nasze emocje, działać jak najbardziej spokojnie i zdecydowanie. W pierwszej fazie naszej sytuacji trudnej wychowawczo nie powinniśmy niczego i nikogo oceniać, moralizować, pouczać, kierować się uprzedzeniami, przeświadczeniami.

Podstawowym elementem, który przeszkadza w tego typu sytuacjach jest bierność wynikająca z poczucia bezradności, brakiem konsekwencji i zdecydowania – unikajmy takiej postawy.

Kolejnym krokiem powinno być nawiązanie naszego kontaktu z dzieckiem. Rozmowę podejmujemy, kiedy uda nam się i naszemu dziecku opanować silne emocje, nie rozmawiajmy pod wpływem uczuć gniewu, zniecierpliwienia czy oburzenia.

Jako osoby, które kierują rozmową starajmy się być przede wszystkim neutralne, spokojne i rzeczowe, nie bądźmy zbyt ulegli, nie pozwalajmy sobą manipulować.

Starajmy się wysłuchać uważnie, dajmy dziecku poczucie bezpieczeństwa (rozmowy indywidualne), nie wywierajmy presji, nie spieszymy się, nie straszmy nie manipulujmy, nie oceniajmy i wartościujmy wypowiedzi przed ich zakończeniem, nie narzucajmy własnego zdania czy poglądu.

Starajmy się zebrać wiarygodne informacje, które złożą się na obraz rozpatrywanej sytuacji. Korzystajmy z pomocy wychowawców, pedagogów, relacji od rówieśników innych rodziców, osób które mogą dostarczyć nam ważnych informacji.

Nie działajmy impulsywnie, nie podejmujmy decyzji w pośpiechu, na podstawie domysłów, niesprawdzonych informacji czy plotek.  Dzielmy się swoimi wątpliwościami i korzystajmy z każdej możliwej pomocy.

Efektem naszych wszystkich działań ma być podjęcie jak najbardziej właściwej decyzji. W tym celu musimy mieć możliwie pełne rozeznanie co do faktów i problemu z jakim się konfrontujemy.

Dokonując wyboru rozwiązania zwracajmy uwagę na działania doraźne i długotrwałe, przyjmujmy realne cele, współpracujmy ze wszystkimi zainteresowanymi.

Obok kar stosujmy wzmocnienia pozytywne, korzystajmy z pomocy osób i instytucji kompetentnych w rozwiązywaniu odpowiedniego problemu (instytucje prawne, pedagogiczne, socjalne). Te i inne tematy są poruszane na spotkaniach w Świetlicy w jaki sposób powinniśmy reagować, jak się zachować, jak rozmawiać z dzieckiem.

Do każdego rodzica i naszego wychowanka podchodzimy w sposób indywidualny. Podczas spotkań omawiane są również tematy dotyczące relacji i więzi rodzinnych, które są podstawowym warunkiem wewnętrznym, aby wspierać i kształtować w młodym człowieku to co piękne, dobre, mądre, aby był SZCZĘŚLIWY.


Autor: Monika Kuś, koordynatorka ZTU w CUS – Świetlica w Czerwionce-Leszczynach

Co się dzieje w kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł?

  • Nowe oferty wiosna-lato 2024
    Zachęcamy do zapoznania się z nowymi ofertami profilaktycznymi, które przygotowaliśmy na okres wiosenno-letni.
  • Konkurs fotograficzny – wysyłka nagród
    Informujemy, że wysyłka nagród przyznanych w konkursie “W zdrowym ciele zdrowy duch” zostanie zrealizowana do końca lutego 2024.
  • Konkurs fotograficzny – wyniki
    Poniżej prezentujemy wyniki konkursu fotograficznego pn. “W zdrowym ciele, zdrowy duch”, który został zorganizowany w ramach kampanii ZTU 2023.

Każdego roku kampania Zachowaj Trzeźwy Umysł to dziesiątki lokalnych wydarzeń, przedsięwzięć, konkursów i atrakcji. Zapraszamy do lektury relacji z miast, gmin i szkół zaangażowanych w ZTU.

Co roku w ramach programu Zachowaj Trzeźwy Umysł organizujemy konkursy profilaktyczne dla dzieci i młodzieży.

Konkursy ZTU 2024


Regulaminy 2024


Lista laureatów ZTU 2023


Archiwalne wpisy, aktualności i relacje. Rzuć okiem na długą historię kampanii, przeczytaj treści sprzed kilku lat, znajdź archiwalną wiadomość, której potrzebujesz!

Archiwum stron: