Materiały ZTU

W ramach kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł co roku przygotowujemy zestaw materiałów profilaktyczno-edukacyjnych. Materiały profilaktyczno-edukacyjne przekazujemy samorządom i placówkom oświatowym.

Ulotki profilaktyczne

Rozpoczynając projekt Zachowaj Trzeźwy Umysł, stworzyliśmy pakiet materiałów profilaktyczno-edukacyjnych dla uczniów, nauczycieli oraz rodziców. Ich podstawową częścią były dostosowane do wieku odbiorców ulotki profilaktyczne. Zawierały one informacje edukacyjne wpisujące się w hasła promowane przez kampanię w danym roku. Poruszaliśmy m.in. tematykę: asertywności, współpracy w grupie, silnych więzi rodzinnych i rówieśniczych, aktywności sportowej, poszukiwania pasji i zainteresowań, konstruktywnego rozwiązywania problemów, budowaniu trwałych przyjaźni, unikania zachowań ryzykownych. Co roku przygotowywaliśmy osobne materiały dla rodziców i dorosłych, poruszające stricte tematykę profilaktyczną tj: FAS, FTS, pijani kierowcy, napoje energetyczne.

Karty pracy

Wraz z rozwojem kampanii, ulotki profilaktyczne dla dzieci i młodzieży zastąpiliśmy kartami pracy. W odróżnieniu od tradycyjnych ulotek, karty pracy zawierają głównie ćwiczenia i zadania, które przynoszą dużo lepsze efekty profilaktyczne i o wiele większe korzyści edukacyjne. Karty pracy są podzielone na trzy grupy wiekowe (klasy I-III, IV-VI i VII-VIII). Do kart pracy przygotowany jest scenariusz zajęć. Karty pracy w zestawieniu ze scenariuszem pozwalają na samodzielne przeprowadzenie kompleksowych zajęć dla dzieci i młodzieży.

Materiały profilaktyczno-edukacyjne dla nauczycieli i komisji profilaktycznych

Co roku, w ramach kampanii nauczyciele otrzymują gotowe konspekty zajęć (scenariusze zajęć) do pracy z dziećmi i młodzieżą, które są tematycznie powiązane z ulotkami profilaktycznymi i kartami pracy. Oprócz scenariuszy zajęć nauczyciele, pedagodzy i psycholodzy szkolni oraz członkowie Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w zależności od edycji kampanii otrzymują: dostęp do kursów internetowych, książki profilaktyczne, raporty z badań ankietowych.

Plakaty

Częścią kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł są plakaty profilaktyczne dla dzieci i młodzieży. Staramy się promować pozytywną profilaktykę. Zrezygnowaliśmy z przekazu „straszącego”. Promujemy pozytywne zachowania.

Audycje edukacyjne

W ramach kampanii przygotowaliśmy setki audycji radiowych dotyczących profilaktyki, które przekazaliśmy samorządom i rozgłośniom radiowym.

Alkogogle

W 2008 roku samorządom zaproponowaliśmy nową pomoc w prowadzeniu profilaktyki alkoholowej – Alkogogle Fatal Vision. Alkogogle stymulują zaburzenia widzenia i zdolności ruchowych, których doświadcza człowiek pod wpływem alkoholu. Pozwalają poczuć, jakie skutki powoduje alkohol, którego stężenie we krwi wynosi od 0,7 do 1+ promila. Alkogogle były wykorzystywane podczas zajęć z uczniami, lekcji wychowawczych, apeli czy festynów. Alkogoogle zostały wysłane 100 najaktywniejszym samorządom w ramach akcji „Trzeźwym okiem na nietrzeźwych kierowców”. Akcja zajęła I miejsce w konkursie inicjatyw „Orlen. Bezpieczne drogi”.

Wydawnictwa edukacyjne

Jesteśmy autorami kilkunastu produktów edukacyjnych tj. gry planszowe, puzzle, kalendarze edukacyjne, przewodniki. Wydawnictwa te rozdysponowaliśmy na przestrzeni kilkunastu lat wśród uczniów, którzy zostali laureatami kampanijnych konkursów.

Gadżety

Co roku staramy się stworzyć przydatny gadżet kampanijny. Gadżety są wykorzystywane podczas organizacji wydarzeń profilaktycznych pod hasłem Zachowaj Trzeźwy Umysł, tj. festyny i pikniki, rajdy pieszo-rowerowe, warsztaty, zawody sportowe. Były to m.in.: silikonowe bransoletki, czapeczki chroniące przed słońcem, magnesy, zakładki do książek, naklejki, plany zajęć, organizery.

Wygląd i estetyka

Od kilkunastu lat bardzo zależy nam, aby kampania „Zachowaj Trzeźwy Umysł” – oprócz wymiaru profilaktycznego – rozwijała wśród dzieci i młodzieży również poczucie estetyki. Dużą wagę przywiązujemy do wyglądu materiałów. Ciągle staramy się poszerzać naszą wiedzę i warsztat w tym temacie.

W ramach kampanii współpracowaliśmy z czołowymi ilustratorami wydawnictw dla dzieci i młodzieży, m.in. Pauliną Radziejewską, Małgorzatą Pietralik, Arturem Nowickim.


Od kilku lat za wygląd naszych wydawnictw (layout, skład) odpowiada Tomasz Nowak z Nowej Pracowni (nowapracownia.pl).

Co się dzieje w kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł?

Każdego roku kampania Zachowaj Trzeźwy Umysł to dziesiątki lokalnych wydarzeń, przedsięwzięć, konkursów i atrakcji. Zapraszamy do lektury relacji z miast, gmin i szkół zaangażowanych w ZTU.

Co roku w ramach programu Zachowaj Trzeźwy Umysł organizujemy konkursy profilaktyczne dla dzieci i młodzieży.

Konkursy ZTU 2024


Regulaminy 2024


Lista laureatów ZTU 2024


Archiwalne wpisy, aktualności i relacje. Rzuć okiem na długą historię kampanii, przeczytaj treści sprzed kilku lat, znajdź archiwalną wiadomość, której potrzebujesz!

Archiwum stron: