Smart, to znaczy mądrze

Poniżej prezentujemy zestaw materiałów profilaktyczno-edukacyjnych pn. Smart, to znaczy mądrze, poruszający temat cyberuzależnienia.

Założenia teoretyczne

Pier wszym badaczem, który dostrzegł problem uzależnienia od Internetu, był nowojorskipsychiatra dr Ivan Goldberg, który już w 1995 roku zwrócił uwagę na zmniejszenie się różnych aktywności społecznych lub zawodowych u osób nadmiernie korzystających z Internetu. Kolejni badacze jedynie potwierdzali te tezy. W Polsce powszechnie stosowane jest pojęcie ZUI, czyli zespół uzależnienia od Internetu, którego autorem jest prof. Andrzej Jakubik – psychiatra i psycholog.

Udowodniono ponad wszelką wątpliwość, że uzależnienie od Internetu negatywnie wpływa na organizm młodego człowieka w każdym obszarze. Ma to odzwierciedlenie zarówno w sferze psychicznej, zdrowotnej, rodzinnej, jak i umiejętności budowania prawidłowych relacji społecznych.

Dzieci i młodzież są szczególnie podatni na uzależnienie od Internetu, ponieważ w obecnych czasach posiadanie smartfona z dostępem do Internetu jest niemal powszechne, a jego używanie społecznie akceptowalne (w przeciwieństwie np. do używek, które dla młodych ludzi są z punktu widzenia obowiązującego prawa niedostępne).

U dzieci, zwłaszcza w młodszym wieku, nadużywanie Internetu jest szczególnie niebezpieczne, ponieważ nie są one emocjonalnie dojrzałe na spotkanie się z niektórymi treściami dostępnymi online. Starsza młodzież, wchodząc w okres dojrzewania i związane z tym kryzysy z określeniem własnej tożsamości oraz częste wahania nastroju, dodatkowo „generuje” czynniki ryzyka, które mogą wpływać na podatność na uzależnienie od Internetu, która najczęściej przejawiać się będzie:

  • apatią,
  • agresją,
  • bezsennością,
  • oraz społecznym wyizolowaniem.

Adresaci materiałów

  • uczniowie klas I-VIII szkoły podstawowej;
  • rodzice/opiekunowie;
  • kadra pedagogiczna.

Cele do osiągnięcia

Kompleksowy program profilaktyczny SMART – to znaczy mądrze! zawiera karty pracy, ankiety diagnostyczne i ewaluacyjne, scenariusze zajęć, filmy edukacyjne i wydawnictwa dla rodziców, które realizują wytyczne związane ze wsparciem zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.

  • diagnoza treści i modelu korzystania z Internetu przez dzieci;
  • nauka bezpiecznego i świadomego korzystania z zasobów sieciowych;
  • edukacja na temat bezpieczeństwa prywatnych danych oraz niebezpieczeństw
  • związanych z utrzymywaniem niepożądanych kontaktów;
  • kierunkowanie ciekawości uczniów na edukacyjne zasoby Internetu;
  • edukacja dzieci i rodziców na temat niebezpiecznych zjawisk w Internecie
  • (patostream, treści niebezpieczne);
  • pomoc w wyznaczaniu jasnych i czytelnych zasad korzystania z urządzeń sieciowych i Internetu.

Materiały

W ramach zestawu przygotowaliśmy:

  1. Karty pracy dla uczniów.
  2. Ankiety dla nauczycieli.
  3. Scenariusz zajęć dla nauczycieli.
  4. Plakaty.
  5. Materiały dla rodziców.

Oferta

Poniżej możesz pobrać pełną ofertę kampanii w formacie PDF. W ofercie znajduje się formularz zamówienia, cennik oraz wykaz materiałów z podziałem na odbiorców.

Jak zamówić materiały?

Materiały są sprzedawane w tzw. pakietach lub na sztuki. Pakiet jest gotowym, skonstruowanym przez nas zestawem materiałów. W przypadku materiałów Smart, to znaczy mądrze do wyboru mamy:

  1. Pakiet bazowy (cały pakiet) – materiały można rozdysponować wśród 600-1200 uczniów
  2. Pół pakietu – materiały można rozdysponować wśród 300-600 uczniów
  3. Zakup na sztuki – zamawiający sam konstruuje swój pakiet; wybiera jakie grupy wiekowe chce objąć kampanią i w jakich ilościach.

Jeśli nie wiesz, jaki pakiet będzie dla Ciebie odpowiedni zachęcamy do kontaktu z naszym biurem.

Formularz zamówienia

Jeśli chcesz zamówić materiały Smart, to znaczy mądrze masz do wyboru kilka opcji. Jedną z nich jest przysłanie do nas tradycyjnego formularza zamówienia.

Pobierz formularz z naszej strony (plik pdf), wypełnij go i prześlij dalej.

  • Na nasz adres e-mail: ulotkiprofilaktyczne@gmail.com
  • Na numer naszego faksu: (61) 855 33 83
  • Lub listownie na adres: Stowarzyszenie Producentów i Dziennikarzy Radiowych, ul. Grochowska 45a, 60-277 Poznań

Kampanię możesz zamówić również za pośrednictwem formularza elektronicznego lub w naszym sklepie internetowym. Formularz elektroniczny znajduje się w kolejnej zakładce.

Elektroniczny formularz zamówienia

Wybierz wielkość pakietu.
Ulica, nr budynku, nr lokalu
Ulica, nr budynku, nr lokalu
Ulica, nr budynku, nr lokalu
Numer telefonu jest nam potrzebny na wypadek konieczności kontaktu. Przekazujemy go również kurierowi, który dostarczy Państwu zamówiony pakiet.
Kliknij tutaj, aby przeczytać regulamin.
W polu możesz wpisać informację dla sprzedawcy, którą uznajesz, za ważną (np. termin wysyłki, sposób pakowania itp.)

Zamów kampanię w sklepie internetowym

Materiały możesz również zamówić w naszym sklepie internetowym. W sklepiku wybierz, czy interesuje cię cały pakiet lub połowa pakietu, lub konkretne wydawnictwo. Dodaj produkt/produkty do koszyka i postępuj zgodnie z pojawiającymi się instrukcjami. To szybkie i proste rozwiązanie.

Płatność i wysyłka

Zamówiony materiał zostanie dostarczony do kupującego w ciągu 2-3 dni roboczych przez kuriera DPD. Za zamówione materiały należy zapłacić przelewem zwykłym lub internetowym. Do paczki dołączamy fakturę. Przelew należy zrealizować po otrzymaniu zamówionego materiału. Termin płatności faktury: 14 dni.

Co się dzieje w kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł?

Każdego roku kampania Zachowaj Trzeźwy Umysł to dziesiątki lokalnych wydarzeń, przedsięwzięć, konkursów i atrakcji. Zapraszamy do lektury relacji z miast, gmin i szkół zaangażowanych w ZTU.

Co roku w ramach programu Zachowaj Trzeźwy Umysł organizujemy konkursy profilaktyczne dla dzieci i młodzieży.

Konkursy ZTU 2024


Regulaminy 2024


Lista laureatów ZTU 2023


Archiwalne wpisy, aktualności i relacje. Rzuć okiem na długą historię kampanii, przeczytaj treści sprzed kilku lat, znajdź archiwalną wiadomość, której potrzebujesz!

Archiwum stron: