Zachowaj Trzeźwy Umysł
Zachowaj Trzeźwy Umysł (ZTU) to nazwa ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej, podejmującej problem profilaktyki uzależnień. Jej celem jest promowanie konstruktywnych postaw zdrowego stylu życia oraz atrakcyjnych dla dzieci i młodzieży aktywności prospołecznych jako alternatywy wobec wielu zachowań ryzykownych, szczególnie picia alkoholu, zażywania narkotyków oraz stosowania przemocy.
Kampania Zachowaj Trzeźwy Umysł realizuje cele poprzez ścisłą współpracę z samorządami lokalnymi w całym kraju. Każdego roku do zaangażowanych w akcję miast i gmin trafiają zestawy edukacyjne w postaci różnorodnych wydawnictw informacyjnych, dotyczących profilaktyki zachowań niepożądanych adresowanych do dzieci, rodziców i nauczycieli. Umożliwiają one przeprowadzenie warsztatów tematycznych w placówkach oświatowych oraz inicjują wiele lokalnych inicjatyw związanych z profilaktyką zachowań negatywnych.
Ważnym elementem tych działań są: konkursy dotyczące profilaktyki zachowań ryzykownych, szkolenia dla nauczycieli, konferencje dla specjalistów zajmujących się profilaktyką, badania ankietowe wśród dzieci i młodzieży. Co roku kampanii towarzyszy inny motyw i hasło przewodnie. Pierwsza kampania rozpoczęła się 23 listopada 2001 roku w 12 gminach powiatu poznańskiego. W ciągu 20 lat jej funkcjonowania przystąpiło do niej ponad 2000 samorządów z całej Polski.
Wraz z ubiegiem lat, kampanię Zachowaj Trzeźwy Umysł uzupełnialiśmy kolejnymi projektami. Większość z nich przekształciła się w samodzielnie kampanie, które funkcjonują z nami po dziś dzień. O innych naszych przedsięwzięciach można przeczytać w zakładce „Nasze projekty”.
Kim jesteśmy?
Organizatorem kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł oraz innych kampanii profilaktycznych jest Stowarzyszenie Producentów i Dziennikarzy Radiowych. Stowarzyszenie powstało pod koniec 2000 roku. Wśród członków założycieli znaleźli się dziennikarze i producenci radiowi pracujący w ogólnopolskich, regionalnych i lokalnych rozgłośniach w całej Polsce. Dzięki funduszom pozyskanym od naszych członków wspierających (przedsiębiorstw prywatnych), grantom krajowym i unijnym oraz dotacjom organizowaliśmy warsztaty, seminaria i konferencje dla dziennikarzy.
Od 2001 roku, starając się nawiązywać kontakt między środowiskiem medialnym a społecznym, zaczęliśmy organizować kampanie edukacyjne. Jej odbiorcami są zarówno dzieci, jak i osoby dorosłe. Od kilkunastu lat współpracujemy z samorządami w obszarze profilaktyki uzależnień, przeciwdziałania przemocy czy profilaktyki zdrowia psychicznego.