Do kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł w Pyskowicach włączyły się szkoły podstawowe, gimnazja oraz Świetlica Socjoterapeutyczna nr 1. – Materiały kampanii znacząco wzbogaciły wiedzę uczniów, będąc podstawą debat i akcji informacyjnych. W ramach kampanii przeprowadziliśmy szereg imprez, kiermaszów, zawodów sportowych, rajdów i konkursów – relacjonuje Bożena Kikut z wydziału KSiSS w Urzędzie Miasta. Z ramienia samorządu działania koordynowała Justyna Fijołek-Ziobrowska, pełnomocnik burmistrza.
Koordynatorami w poszczególnych szkołach byli pedagodzy i psychologowie szkolni: Joanna Bachul, Barbara Przybylska i Marzena Dranka z SP nr 4, Iwona Wochnik i Wioleta Dąbrowicz ze SP nr 6, Katarzyna Dajcier-Klimala i Barbara Przybylska z Gimnazjum nr 1, Jolanta Mazur i Beata Krasówka z Zespołu Szkół oraz Anna Siemińska z Zespołu Szkół Specjalnych. W kampanię zaangażowani zostali również nauczyciele i rodzice.
Przedsięwzięcie rozpropagowano wśród dzieci i młodzieży na godzinach wychowawczych oraz poprzez rozwieszenie w szkołach plakatów i gazetek profilaktycznych zachęcających do wzięcia udziału w kampanii. O ZTU było głośno podczas imprez profilaktycznych, sportowych, kiermaszów i rajdów. Zainteresowanie prozdrowotną tematyką podsycały też konkursy, podczas których wykorzystano materiały i gadżety kampanii.
Ponadto w ramach kampanii zorganizowano Bieg Wiosny, Bieg Jesieni i III Olimpiadę Lekkoatletyczną. W biegach uczestniczyły dzieci, młodzież oraz dorośli, w sumie około 650 biegaczy. W imprezie wzięli udział także miłośnicy marszu z kijkami nordic walking oraz zwolennicy biegu rekreacyjnego 50+. Trasa liczyła od 200 do 3200m, w zależności od wieku uczestnika.
– Wszyscy uczestnicy Biegu Wiosny otrzymali koszulki promujące kampanię ZTU – podkreśla Bożena Kikut. Zawodnicy uczestniczący w Biegu Jesieni otrzymali też kubki termiczne. W III Olimpiadzie Lekkoatletycznej rywalizowało około 300 zawodników ze szkół podstawowych i gimnazjalnych, których dopingowało 600 kibiców. Uczestnicy olimpiady otrzymali koszulki z logo kampanii i medale.
Z wykorzystaniem ulotek kampanii przeprowadzono również zajęcia profilaktyczne pt. „Piękno otwiera na świat! i „Zdrowo na sportowo to mój styl. Celem spotkań było zwrócenie uwagi na piękno otoczenia oraz piękno wewnętrzne człowieka, które mobilizuje do bycia życzliwym, otwartym i szczęśliwym. W ramach zajęć świetlicowych i bibliotecznych uczniowie oglądali filmy edukacyjne „Alkohol drogą donikąd. Dzięki udziałowi w kampanii zaangażowali się także w klasowe debaty „Dlaczego alkohol szkodzi? oraz akcje „Chrońcie je od pierwszego dnia i „Trenuj piękny umysł.
Podczas zebrań szkolnych z rodzicami wychowawcy rozdawali ulotki „Doceń piękno swojego dziecka, By dłużej być razem oraz „Nie tylko alkohol szkodzi. Pedagodzy poruszali problematykę motywowania i wspierania dzieci w rozwoju oraz szkodliwości niektórych substancji zawartych w produktach spożywczych.