Stymulowanie przez ruch, aktywność i rekreację na świeżym powietrzu to metoda, którą dbając o trzeźwy umysł uczniów, zastosowano w SP nr 9 w Mysłowicach. Uczestniczono w Festynie Rodzinnym, wielu klasowych wyjściach i wycieczkach. – Dzieci wzięły też udział w edukacji antynikotynowej, zajęciach „Małego ratowniczka i egzaminie na kartę rowerową – relacjonuje Małgorzata Górnik.
W SP nr 9 im. Bernarda Świerczyny zorganizowano akcje, konkursy, zajęcia profilaktyczne oraz gry i zabawy promujące zdrowy styl życia. W ramach konkursu „Na tropie piękna uczniowie tworzyli prace ilustrujące to, co znajdowało się w najbliższej okolicy, a jednak wzbudzało szczery zachwyt. Na ogólnopolski etap wysłano dzieła chłopców z klasy 6 B Szymona Olesia i Pawła Mocnego.
Pod koniec maja podczas Festynu Rodzinnego uczniowie i ich rodziny mogli wziąć udział w konkursach sportowych, plastycznych, tanecznych i wokalnych. Na boisku szkolnym przygotowano liczne pokazy, gry oraz zabawy, a na scenie wystąpili nauczyciele z teatrzykiem oraz uczniowie, przedstawiając swoje talenty. Bawiono się też na zjeżdżalni, oglądano kolekcję lalek, znaczków pocztowych, monet, zabawek, w ramach wystawy „Nasze pasje. Miłośnicy książek i komiksów włączyli się w akcję „Uwolnij książkę.
Od kwietnia do końca roku szkolnego spędzano czas na wyjściach klasowych i wycieczkach. Szkoła uczestniczyła również w programie edukacji antytytoniowej „Nie pal przy mnie, proszę, zorganizowanym przez PSSE w Katowicach. Ponadto odbyły się zajęcia warsztatowe dla klas pierwszych na temat zdrowia i szkodliwości dymu tytoniowego.
Zajęcia „Małego ratowniczka miały przygotować do sprawnego udzielania pomocy w sytuacji bezpośredniego zagrożenia życia i zdrowia.- Spełnione muszą być trzy warunki: wiedza, czyli jak ratować, trening umiejętności praktycznych oraz zachowanie trzeźwego umysłu, to znaczy działanie sprawne i spokojne, pozbawione zbędnej paniki w kontakcie z osobą poszkodowaną, jak również znajomość numerów alarmowych i umiejętność wzywania pomocy – objaśnia Małgorzata Górnik.
W ramach wdrażania uczniów do poznawania zasad ruchu drogowego i praktycznego ich stosowania przystąpiono do egzaminu na kartę rowerową. Przeprowadzano konkursy, pogadanki i zabawy mające na celu propagowanie zasad zachowania bezpieczeństwa podczas poruszania się po drogach.
Dodatkowo ulotki edukacyjno-profilaktyczne oraz plakaty zostały udostępnione uczniom, nauczycielom i rodzicom, jak również zaprezentowane w formie wystawki w korytarzu szkolnym. Na zakończenie roku szkolnego uczulano dzieci na zagrożenia życia i zdrowia, uczono zasad bezpieczeństwa w czasie wakacji. – Przedsięwzięcia ZTU wzbudzały pozytywne emocje, rozwijając zdolności twórcze uczniów, stwarzając atmosferę dobrej zabawy, inspirując do podejmowania nowych, ciekawszych form w zakresie profilaktyki uzależnień – dodaje Małgorzata Górnik.