Już po raz siódmy pyskowicki samorząd przyłączył się do kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł, w której wzięły udział szkoły podstawowe i gimnazja oraz Świetlica Socjoterapeutyczna nr 1. Zaangażowani zostali także nauczyciele, rodzice, sprzedawcy oraz kierowcy. Z ramienia samorządu kampanię koordynowała Justyna Fijołek-Ziobrowska, pełnomocnik burmistrza ds. RPA.
Koordynatorami w poszczególnych szkołach byli pedagodzy i psychologowie szkolni: Joanna Bachul i Marzena Dranka ze Szkoły Podstawowej nr 4, Iwona Wochnik i Sandra Filipek ze Szkoły Podstawowej nr 6, Katarzyna Iwanicka i Barbara Przybylska z Gimnazjum nr 1, Jolanta Mazur i Beata Krasówka z Zespołu Szkół oraz Anna Siemińska z Zespołu Szkół Specjalnych.
Kampania została rozpropagowana wśród młodych ludzie poprzez rozwieszenie w szkołach plakatów i gazetek profilaktycznych zachęcających do wzięcia udziału w działaniach profilaktycznych. W ramach ZTU przeprowadzono szereg imprez, kiermaszów, zawodów sportowych, rajdów, konkursów, podczas których wykorzystano materiały i gadżety kampanii.
Zorganizowano Bieg Wiosny, Bieg Jesieni i II Olimpiadę Lekkoatletyczną. W biegach wzięły udział dzieci, a także młodzież oraz dorośli – w sumie około 750 biegaczy. W imprezie wzięli udział także miłośnicy marszu z kijkami nordic walking. W zależności od wieku biegacza trasa od 400 do 3200 m. Wszyscy uczestnicy Biegu Wiosny otrzymali czapki z daszkiem promujące kampanię ZTU. Zawodnicy uczestniczący w Biegu Jesieni dostali zegarki. W II Olimpiadzie Lekkoatletycznej uczestniczyło około 300 zawodników ze szkół podstawowych i gimnazjalnych oraz około 600 kibiców. Uczestnicy olimpiady otrzymali koszulki z logo kampanii i medale.
Uczniowie z podstawówek i gimnazjów wzięli udział w propagowaniu trzeźwości wśród społeczności lokalnej. Za ich pośrednictwem kierowcy otrzymali ulotki dotyczące trzeźwości za kółkiem. – Kierowcy byli uświadamiani, że warto być trzeźwym dla własnego i cudzego bezpieczeństwa – podkreśla pani pełnomocnik.
W ośrodkach zdrowia i w aptekach rozpropagowano plakaty i ulotki edukacyjne dotyczące problemu FAS. Do sklepów dostarczono też materiały profilaktyczne przypominające o zakazie sprzedaży napojów alkoholowych dzieciom.
Na lekcjach wychowawczych i zajęciach grupowych przeprowadzono warsztaty „Moje pragnienia, „Jestem asertywny, „Umiem powiedzieć NIE. – Zajęcia zachęcały dzieci do poznania siebie, stawiania sobie celów i realizowania ich. Poruszały kwestię nałogów oraz uczenia się asertywności – wspomina Justyna Fijołek-Ziobrowska.
Podczas zebrań szkolnych z rodzicami wychowawcy rozdawali ulotki „Patrz, co pije twoje dziecko. – Poruszono tematy dotyczące syndromu wyuczonej bezradności, a także informowali o szkodliwości popularnych napojów energetycznych i alkopopów – komentuje koordynatorka.