Gmina Bielsko-Biała już po raz czwarty uczestniczyła w Zachowaj Trzeźwy Umysł. – W tym roku aż 22 placówki brały udział w działaniach promujących zdrowy styl życia. Aż 17 laureatów ZTU jest z Bielska-Białej – podkreślają koordynatorzy.
– Szkoły zaangażowane w kampanię przygotowały m.in. gabloty informacyjne, koncerty, wernisaże, świetlicowe zajęcia rozwijające, wycieczki klasowe z wykorzystaniem materiałów profilaktycznych kampanii, konkursy plastyczne, literackie, filmowe, sportowe oraz przyrodnicze – wymienia z dumą Dariusz Mrzygłód, naczelnik Wydziału Polityki Społecznej.
W ramach Zachowaj Trzeźwy Umysł za pośrednictwem GKRPA przekazywano również ulotki dla sprzedawców napojów alkoholowych. Ulotki profilaktyczne dla kierowców przekazano do Wydziału Komunikacji Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej, a materiały przeznaczone dla pacjentów i pracowników służby zdrowia przekazano do 33 bielskich ZOZ-ów i NZOZ-ów.
Na początku kampanii w Urzędzie Miejskim zorganizowano spotkanie informacyjne dla szkolnych koordynatorów, podczas którego otrzymali oni instrukcje do przeprowadzenia kampanii oraz pakiety materiałów profilaktycznych dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
Ponadto w ramach kampanii przeprowadzono wywiady z lekarzami na temat funkcjonowania mózgu. Wykonano wspólne klasowe plakaty pod hasłem „Rosnę, myślę, dbam. Na zebraniach z rodzicami uczniów klas I szkół podstawowych przeprowadzano pogadanki, wykorzystując materiały profilaktyczne Zachowaj Trzeźwy Umysł. – Uwrażliwiając na potrzeby innych ludzi, młodzież zaangażowano w działania wolontariackie, m.in. do zbiórki żywności dla najbardziej potrzebujących rodzin, sprzedaży kartek i ozdób świątecznych – opisują koordynatorzy.
W Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii realizowano następujące projekty: konkursy wiedzy o Ziemi, wiedzy o Unii Europejskiej, wiedzy historycznej „Mistrz daty, konkurs poezji z okazji Roku Czesława Miłosza, konkurs plastyczny „Stop Uzależnieniom, wiedzy ekologicznej, matematycznej oraz konkursy plastyczne „Moje wymarzone wakacje i „Moja wizja miłości, małżeństwa, rodziny. – Głównym celem realizowanych projektów było nabycie przez wychowanków umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych bez korzystania z substancji psychoaktywnych – podkreślają koordynatorzy.
– Podejmowane zadania z obszaru profilaktyki służyły uświadomieniu alternatywnych i konstruktywnych sposobów realizowania swoich potrzeb oraz budowaniu własnej tożsamości. – podsumowują.