W dnach od 1 lutego do 12 lutego, podczas ferii zimowych, w Szkole Podstawowej im. Stanisława Staszica w Wilkowie-Osiedlu realizowano program profilaktyczno-sportowy „Uwierz w siebie. Autorką jest Iwona Pieterek, nauczycielka świetlicy socjoterapeutycznej, a prowadzący to nauczyciele szkoły.
– Odbiorcami programu były dzieci z różnymi zaburzeniami emocjonalnymi, często pochodzącymi z rodzin niewydolnych wychowawczo, dysfunkcyjnych, z problemem alkoholowym – tłumaczy autorka. – Celem nadrzędnym programu było kształtowanie osobowości oraz wspieranie i stymulowanie rozwoju społecznego dzieci. Ważne było wywieranie na nie takiego wpływu, by radziły sobie z rozwiązywaniem problemów bez nadmiernego napięcia emocjonalnego oraz, by umiały wybrać to, co jest dla nich zdrowe i najlepsze – komentuje.
Na każdych zajęciach uczniowie otrzymywali nagrody w postaci słodyczy, owoców, soków owocowych ufundowanych przez Gminną Komisję do spraw Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Złotoryi.
W trakcie realizacji programu wykorzystano następujące metody pracy: praca w kręgu, rundka, burza mózgów, rysunki i prace plastyczne, śpiew i muzykowanie, zajęcia ruchowe, zajęcia w pracowni komputerowej.
Uczestnikami programu były dzieci ze środowiska lokalnego. Miejscem spotkań była sala gimnastyczna, świetlica socjoterapeutyczna, pracownia komputerowa w Szkole Podstawowej w Wilkowie-Osiedlu.
Zajęcia socjoterapeutyczne dotyczyły środków uzależniających. Cel zajęć to: poznanie pojęcia, przyczyn uzależnienia oraz przykrych konsekwencji, przybliżenie i poznanie problemów osób uzależnionych, poszanowanie własnego zdrowia, zwiększenie świadomości zagrożeń związanych z konsumpcją używek, przygotowanie do świadomych wyborów dotyczących własnego zdrowia oraz kształcenie umiejętności asertywności zachowania się, wprowadzenie w życie społeczne.
W ramach realizacji programu prowadzone były zajęcia ruchowe na sali gimnastycznej, zajęcia informatyczne, plastyczne, techniczne, profilaktyczne, języka angielskiego, matematyczne oraz zabawowe (np. organizowanie Walentynek). Głównym celem tych zajęć było: rozwijanie swoich mocnych stron, rozbudzanie zainteresowań, zaspokojenie potrzeby aktywności i dziecięcej ciekawości, stwarzanie możliwości akceptowania siebie i innych, stworzenie możliwości odreagowania napięć oraz wyzwalania emocji.
Program „Uwierz w siebie wskazał dzieciom, jak racjonalnie wykorzystywać wolny czas, aby wyzwolić swój potencjał. Zajęcia socjoterapeutyczne wskazały uczestnikom, czym są środki uzależniające i odurzające, jak niszczą organizm i doprowadzają do tragedii życiowych, zwiększyły świadomość zagrożeń związanych z konsumpcją używek, kształtowały umiejętności odmawiania i obrony swojego zdania.