W kwietniu uczniowie Szkoły Podstawowej w Borze wzięli udział w szkoleniu z zakresu udzielania pierwszej pomocy. Szkolenie przeprowadzili członkowie Maltańskiej Służby Medycznej z Nowego Targu. W maju natomiast odbył się program edukacyjno-profilaktyczny „Szkoła Życia”. Został przeprowadzony przez Agencję Teatralną „Punkt” z Rabki wśród młodzieży gimnazjalnej Gminy Szaflary. Relację nadesłała Małgorzata Gacek.
Program edukacyjno – profilaktyczny „Szkoła Życia”Na program złożył się spektakl pt. „Głodni”, prelekcja i warsztaty socjoterapii.
Spektakl „Głodni”, który obejrzało 165 uczniów oraz opiekunowie to historia młodej dziewczyny, która daje się wciągnąć w zażywanie narkotyków, a potem biznes narkotykowy. Sztuka ta wskazuje na ważne czynniki w procesie wychowania człowieka na każdym etapie jego rozwoju. Podkreśla rolę rodziny, jej znaczący wpływ na postawy i wybory poszczególnych członków, zwłaszcza dzieci. Pokazuje rozpaczliwe wołanie o to, by być zauważonym, na nowo pokochanym. Wołanie, które interpretowane jest przez rodziców jako złośliwa przekora wieku dorastania.
Aktorzy zagrali bardzo ekspresyjnie, wzbudzając silne emocje. Młoda widownia zagregowała współczuciem, ale także oburzeniem na samotność i ból młodej dziewczyny. Dostrzegli zagubienie, bezradność i przerażenie matki. Oburzyli się na cynizm, wyrachowanie i bezwzględność chłopaka, który był symbolem grupy rówieśniczej.
Autorzy spektaklu nie pozostawili uczniów samych z rozbudzonymi emocjami. Kolejnym elementem programu była bowiem prelekcja dopełniająca przekazane teatralnie treści, a następnie zajęcia warsztatowe dające młodzieży możliwość przedyskutowania i zrozumienia problemu uzależnień. Warsztaty prowadzone były urozmaiconymi metodami a poruszały problem jednostki w społeczności rodzinnej i rówieśniczej. Ukazały jak radzić sobie z presją otoczenia, pozwoliły nazwać emocje i przepracować sytuacje konfliktowe.
„Mały też potrafi”Dzieciaki, nawet te najmłodsze, z klasy I i II, bardzo aktywnie włączyły się w ćwiczenia szkoleniowe. Wszyscy pilnie wykonywali polecenia prowadzących. Uczniowie z zainteresowaniem oglądali sprzęt medyczny i manekina.
Po takim szkoleniu uczniowie będą umieli sprawdzić czynności życiowe poszkodowanej osoby i spokojnie wezwać pomoc, bez namysłu wybierając poprawny numer telefonu. Nie będzie im sprawiało trudności ułożenie poszkodowanej osoby w ułożeniu bocznym bezpiecznym czy założenie opatrunku.
Zapoznawanie tak młodych ludzi z zasadami pierwszej pomocy, to wpajanie im poczucia, że od ich wiedzy i umiejętności może zależeć życie ludzkie.