Ferie zimowe w SP w Brzezinach to wymarzony czas dla dzieci. Jak co roku nasza placówka zorganizowała wiele ciekawych zajęć dla uczniów szkoły oraz jej absolwentów. – Mimo iż zimowa aura nie przyniosła nam wymarzonego śniegu, uczniowie mieli możliwość spędzić swój czas, wolny od szkolnych zajęć, w atrakcyjny sposób – informują koordynatorzy.
Przygotowany przez nauczycieli program miał na celu rozwój inteligencji emocjonalnej u dzieci i wspieranie szacunku do wartości rodzinnych, zachęcenie do aktywności fizycznej oraz kulturalnego spędzania czasu wolnego.
Celem zajęć pierwszego dnia ferii było przypomnienie podstawowych zasad savoir-vivre’u w różnych sytuacjach życia codziennego oraz uświadomienie uczniom, jak duży wpływ ma nasza kultura osobista na postrzeganie naszej osoby przez innych. W trakcie zajęć dzieci opracowały katalog zasad mieszczących się pod pojęciami: kultura słowa, kultura bycia (zachowania się), kultura ubioru i wyglądu, kultura spożywania posiłków, kultura zdrowotna i fizyczna. Następnie wykonały plakat, na którym znalazł się Kodeks Kulturalnego Ucznia. W celu utrwalenia i sprawdzenia znajomości zasad kulturalnego zachowania wzięły udział w quizie „Moda na dobre maniery”. Na zakończenie zajęć uczestnicy otrzymali dyplomy mistrza dobrych manier. Dzień upłynął w miłej i radosnej atmosferze.
Następnego dnia głównym tematem zajęć była asertywność, „czyli jak powiedzieć NIE”. Zajęcia rozpoczęły się burzą mózgów dotyczącą różnych stylów reagowania na ludzi i zdarzenia. Uczestnicy mieli możliwość poznania stylów takich jak: asertywny, pasywny, agresywny. Kolejnym punktem była dyskusja na temat zachowywania się w sposób agresywny, uległy oraz asertywny. Ponadto uczniowie wykonali projekt „Sposoby odmawiania” – była to praca w grupach. Na koniec dnia dzieci przygotowały plakat „Asertywność to prawo do…”.
Trzeciego dnia ferii grupa uczniów i rodziców wraz z opiekunami udała się do Lublina na lodowisko. Wyjazd na łyżwy w czasie ferii zimowych jest już tradycją naszej szkoły. Uczestnicy wycieczki mogli spróbować swoich sił na krytym lodowisku. Podczas 75 minut spędzonych na lodzie było naprawdę dużo śmiechu i zabawy! Nieco zziębnięci, ale bardzo zadowoleni uczestnicy wycieczki udali się na posiłek, a następnie w podróż powrotną.
Następnego dnia uczniowie doskonalili umiejętności komunikowania i odczytywania sygnałów niewerbalnych oraz kontrolowania własnych emocji. W tym celu stworzyli „kostkę uczuć”, dzięki której mogli opisywać chwile, w której doznawali wylosowanego uczucia (np. smutku, radości, zawstydzenia czy gniewu).
Uczestnicy zajęć rozpoznawali emocje (scenki dramowe), nazywali je i opracowywali metody panowania nad sobą. Na zakończenie dzieci stworzyły „album emocji”. Z czasopism wyszukiwały twarze wyrażające różne uczucia, które następnie wycinały , określały rodzaje emocji i naklejały ilustracje na dużym kartonie. Chętni mogli również wykonać maski z różnych, zgromadzonych materiałów.
Z kolei 19 lutego uczniowie spędzili na wycieczce do Lubartowa, gdzie mieli okazję gościć w lubartowskim Muzeum Regionalnym. Podczas zwiedzania ekspozycji stałej dzieci zapoznały się z historią Lubartowa i okolic. Szczególną ciekawość wzbudziły eksponaty archeologiczne pochodzące z terenu Brzezin , gdzie odkryto pozostałości osiedli ludzkich z epoki brązu.
Inną ciekawą ekspozycją okazała się wystawa „440 lat tradycji rzemiosła w Lubartowie”. Uczniowie mieli okazję zobaczyć narzędzia pracy używane w dziś już zapomnianych zawodach np. kowala, a także dawne narzędzia i przybory służące m. in. krawcom, murarzom, piekarzom w dawniejszych czasach.
Następną atrakcją dla dzieci był seans filmowy w kinie Lewart. Film „Skubani” opowiadał historię indyków, które przenoszą się w czasie, by zmienić historię zwyczajów związanych z amerykańskim Świętem Dziękczynienia. Film obfitował w śmieszne dialogi i nieoczekiwane zwroty akcji. Dzieci wróciły wesołe i pełne wrażeń, a także bogatsze w wiedzę o naszej małej ojczyźnie.
Zajęcia zorganizowane przez nauczycieli cieszyły się dużym zainteresowaniem. Uczniowie chętnie korzystali z zaproponowanych form aktywności. Wszystkie te zajęcia dostarczyły dzieciom wiele radości i zadowolenia.
Materiał nadesłali koordynatorzy ze Szkoły Podstawowej w Brzezinach.