Patostream i treści niebezpieczne

Poniżej prezentujemy 3. edycję kampanii profilaktycznej „Smart, to znaczy mądrze”. Materiały kampanii poruszają problem patostreamingu w sieci oraz treści niebezpiecznych.

3. edycja kampanii „Smart, to znaczy mądrze” wystartowała w roku szkolnym 2019/2020. Skupiliśmy się na edukacji i przeciwdziałaniu nowym zjawiskom w sieci. Patostreamerzy, influenserzy i youtuberzy zaczęli być nadawcami szkodliwych treści dla dzieci i młodzieży, w sieci zaczęły pojawiać się tzw. mikropłatności. Materiały kampanii zaadresowaliśmy do uczniów szkół podstawowych (1-8 klasa).

Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą. Poruszana tematyka patostreamingu i treści niebezpiecznych jest nadal dostępna w życiu młodych ludzi.

Diagnoza problemu

Z badania „Patotreści w internecie”1 wynika, że co trzeci nastolatek w wieku 13-15 lat miał dostęp do patotreści (w tym do patostreamu). Patostreamem2 nazywamy wszelkie transmisje i relacje video (np. na Youtube, Snapchat, Facebook), które przedstawiają treści o charakterze dysfunkcyjnym i społecznie szkodliwym (np. agresję, wulgaryzmy, libacje alkoholowe). Co gorsza, mniej więcej co trzeci nastolatek uważa, że te filmy i transmisje pokazują prawdziwe życie.

Wraz z rozwojem internetu, ilości dostępnych materiałów oraz braku kontroli rodzicielskiej coraz więcej dzieci staje się odbiorcami szkodliwych treści. Można je opisać jako „materiały, które mogą wywołać negatywne emocje u odbiorcy lub które promują niebezpieczne zachowania”. Jest to w głównej mierze pornografia, filmy ukazujące przemoc, a także treści zachęcające do zachowań ryzykownych (np. używania substancji psychoaktywnych), autodestrukcyjnych (samookaleczenia, samobójstwa itp.) lub niebezpiecznych (wspinaczki, skoki, eksperymentowanie z niebezpiecznymi materiałami etc.).

Badania pokazują również, że w grupie wiekowej poniżej 10. roku życia treści tego typu są niepokojąco popularne, a dostęp do nich, pozbawiony odpowiedniego komentarza może być szczególnie szkodliwy. Najmłodsi mogą postrzegać patostreamerów (twórców szkodliwych treści) jako autorytety, ponieważ nie mają wystarczającego doświadczenia i wiedzy, żeby krytycznie ocenić oglądane treści. Materiały te mogą być dla dzieci szczególnie niebezpieczne. Należy bowiem wziąć pod uwagę, że mają one negatywny wpływ na ich dalszy rozwój emocjonalny, poznawczy i społeczny.

Pamiętać trzeba, że patologiczne treści można odnaleźć również w piosenkach. Patostreamerzy promują w swoich utworach takie zachowania, jak: przemocowy seks, zażywanie narkotyków czy upijanie się. Bardzo często zdarza się, że ze względu na łatwy dostęp, tego typu przekazy trafiają do uczniów w wieku szkolnym.


1 Dane i opis zjawiska pochodzą z opracowanego przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę, we współpracy z Rzecznikiem Praw Obywatelskich, przy wsparciu Orange Polska badania „Patotreści
w internecie”, Pobrane z: https://fdds.pl/baza_wiedzy/patotresci-w-internecie (20.08.2019)
2 Definicja na podstawie https://pl.wikipedia.org/wiki/Patostream (20.08.2019)

Cele kampanii

  1. Diagnoza treści i modelu korzystania z internetu przez dzieci.
  2. Edukacja na temat bezpieczeństwa prywatnych danych.
  3. Kierunkowanie ciekawości uczniów na edukacyjne zasoby internetu.
  4. Edukacja dzieci i rodziców na temat niebezpiecznych zjawisk w internecie (patostream, mikropłatności).

Materiały

W ramach kampanii przygotowaliśmy:

  1. Karty pracy dla uczniów podzielone na trzy kategorie wiekowe (1-3 klas SP, 4-6 klasa SP, 7-8 klasa SP). Dla każdej grupy wiekowej opracowaliśmy po dwie karty pracy.
  2. Ulotkę profilaktyczną dla rodziców/opiekunów.
  3. Przewodnik po kampanii.
  4. Plakaty profilaktyczne.
  5. Audycje edukacyjne – 4 audycje nagrane na płycie CD (audio – plik mp3), poruszające temat bezpieczeństwa w internecie. Adresatami audycji są dzieci, młodzież i dorośli.

Oferta

Poniżej możesz pobrać pełną ofertę kampanii w formacie PDF. W ofercie znajduje się formularz zamówienia, cennik oraz wykaz materiałów z podziałem na odbiorców.

Jak zamówić materiały?

Kampania „Smart, to znaczy mądrze! Patostream i treści niebezpieczne” jest sprzedawana w tzw. pakietach lub na sztuki. Pakiet jest gotowym, skonstruowanym przez nas zestawem materiałów. W przypadku kampanii „Smart, to znaczy mądrze 2019/20″ do wyboru mamy:

  1. Cały pakiet – kampanią można objąć: 900 uczniów (300 z klasy I-III SP, 300 z klasy IV-VI SP, 300 z VII-VIII SP), 200 rodziców.
  2. Pół pakietu – kampanią można objąć: 450 uczniów (150 z klasy I-III SP, 150 z klasy IV-VI SP, 150 z klasy VII-VIII SP), 100 rodziców.
  3. Ćwierć pakietu – kampanią można objąć: 450 uczniów (150 z klasy I-III SP, 150 z klasy IV-VI SP, 150 z klasy VII-VIII SP), 75 rodziców.
  4. Wielokrotność pakietu – samorząd może kupić kilka pakietów dla dowolnej liczby placówek.
  5. Zakup na sztuki – zamawiający sam konstruuje swój pakiet; wybiera jakie grupy wiekowe chce objąć kampanią i w jakich ilościach.

Jeśli nie wiesz, jaki pakiet będzie dla Ciebie odpowiedni zachęcamy do kontaktu z naszym biurem.

Skąd pozyskać fundusze?

Kampanię może zamówić szkoła, opłacając je z własnego budżetu lub samorząd (gmina/miasto). Samorząd rozdysponowuje materiały wśród podległych mu szkół i innych lokalnych jednostek edukacyjno-profilaktycznych (świetlice terapeutyczne, biblioteki).

W każdej gminie i w każdym mieście istnieje specjalna jednostka odpowiedzialna za działania profilaktyczne – to Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (GKRPA/MKRPA).

Jeśli chcesz, żeby Twoja szkoła uczestniczyła w kampanii „Smart, to znaczy mądrze. Patostream i treści niebezpieczne”, poinformuj o tym lokalną komisję. GKRPA/MKRPA lub pełnomocnik ds. przeciwdziałania alkoholizmowi, zgodnie z przyjętym planem i budżetem, decydują o udziale w różnych profilaktycznych przedsięwzięciach. Samorząd może podjąć decyzję o sfinansowaniu kampanii ze środków przeznaczonych na działania profilaktyczne w szkołach. Wówczas (jeśli decyzja jest pozytywna) samorząd/szkoła musi przesłać do naszego biura wypełniony formularz zamówienia.

Jak przesłać formularz?

Do wyboru masz trzy opcje:

  1. Pobierz tradycyjny formularz zamówienia, wypełnij go i odeślij do naszego biura.
  2. Zamów kampanię wypełniając elektroniczny formularz zamówienia.
  3. Zamów kampanię w naszym sklepie internetowym.

Szczegóły zamówienia znajdują się w kolejnych zakładkach.

Formularz zamówienia

Jeśli chcesz zamówić kampanię „Smart, to znaczy mądrze! Patostream i treści niebezpieczne” masz do wyboru kilka opcji. Jedną z nich jest przysłanie do nas tradycyjnego formularza zamówienia.

Pobierz formularz z naszej strony (plik pdf), wypełnij go i prześlij dalej.

  • Na nasz adres e-mail: ulotkiprofilaktyczne@gmail.com
  • Na numer naszego faksu: (61) 855 33 83
  • Lub listownie na adres: Stowarzyszenie Producentów i Dziennikarzy Radiowych, ul. Grochowska 45a, 60-277 Poznań

Kampanię możesz zamówić również za pośrednictwem formularza elektronicznego lub w naszym sklepie internetowym. Formularz elektroniczny znajduje się w kolejnej zakładce.

Elektroniczny formularz zamówienia

Wybierz wielkość pakietu.
Ulica, nr budynku, nr lokalu
Ulica, nr budynku, nr lokalu
Ulica, nr budynku, nr lokalu
Numer telefonu jest nam potrzebny na wypadek konieczności kontaktu. Przekazujemy go również kurierowi, który dostarczy Państwu zamówiony pakiet.
Kliknij tutaj, aby przeczytać regulamin.
W polu możesz wpisać informację dla sprzedawcy, którą uznajesz, za ważną (np. termin wysyłki, sposób pakowania itp.)

Zamów kampanię w sklepie internetowym

Kampanię „Smart, to znaczy mądrze! Patostream i treści niebezpieczne” możesz również zamówić w naszym sklepie internetowym. W sklepiku wybierz, czy interesuje cię cały pakiet, połowa pakietu, ćwierć pakietu lub konkretne wydawnictwo na sztuki. Dodaj produkt/produkty do koszyka i postępuj zgodnie z pojawiającymi się instrukcjami. To szybkie i proste rozwiązanie.

Płatność i wysyłka

Zamówiony materiał zostanie dostarczony do kupującego wciągu 2-5 dni roboczych przez kuriera DPD. Za zamówione materiały należy zapłacić przelewem zwykłym lub internetowym. Do paczki dołączamy fakturę. Przelew należy zrealizować po otrzymaniu zamówionego materiału. Termin płatności faktury: 14 dni.

Co się dzieje w kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł?

  • Zmiana terminu Diagnozy – komunikat
    Poniżej prezentujemy komunikat Pana Piotra Adamskiego, prezesa zarządu SPiDR oraz głównego koordynatora kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł w sprawie zmiany terminu…

    Czytaj dalej

  • Diagnoza Społeczna Uczniów 2020/21
    [Aktualizacja – 21.05.2021] Informujemy, że 1 września 2021 rozpoczniemy ewaluację badania pn. „Ogólnopolska Diagnoza Społeczna Uczniów”. Badanie jest prowadzone w…

    Czytaj dalej

  • Konkursy ZTU 2021
    W ramach kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł 2021 corocznie organizujemy konkursy profilaktyczno-edukacyjne dla uczniów. W 2021 przygotowaliśmy dwa konkursy indywidualne. Przeczytaj…

    Czytaj dalej

Każdego roku kampania Zachowaj Trzeźwy Umysł to dziesiątki lokalnych wydarzeń, przedsięwzięć, konkursów i atrakcji. Zapraszamy do lektury relacji z miast, gmin i szkół zaangażowanych w ZTU.

W 2021 kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł towarzyszy hasło „W poszukiwaniu szczęścia”. W ramach kampanii uruchomiliśmy platformę z materiałami on-line oraz platformę ankietową.

Oferta ZTU 2021


Diagnoza


Materiały on-line


Co roku w ramach kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł organizujemy konkursy profilaktyczne dla dzieci i młodzieży.

Konkursy ZTU 2021


Regulaminy


Wyrażenia zgody


Archiwalne wpisy, aktualności i relacje. Rzuć okiem na długą historię kampanii, przeczytaj treści sprzed kilku lat, znajdź archiwalną wiadomość, której potrzebujesz!

Archiwum stron: