
Poniżej prezentujemy 3. edycję kampanii profilaktycznej „Smart, to znaczy mądrze”. Materiały kampanii poruszają problem patostreamingu w sieci oraz treści niebezpiecznych.
3. edycja kampanii „Smart, to znaczy mądrze” wystartowała w roku szkolnym 2019/2020. Skupiliśmy się na edukacji i przeciwdziałaniu nowym zjawiskom w sieci. Patostreamerzy, influenserzy i youtuberzy zaczęli być nadawcami szkodliwych treści dla dzieci i młodzieży, w sieci zaczęły pojawiać się tzw. mikropłatności. Materiały kampanii zaadresowaliśmy do uczniów szkół podstawowych (1-8 klasa).
Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą. Poruszana tematyka patostreamingu i treści niebezpiecznych jest nadal dostępna w życiu młodych ludzi.
Rok wydania: 2019
Diagnoza problemu
Z badania „Patotreści w internecie”1 wynika, że co trzeci nastolatek w wieku 13-15 lat miał dostęp do patotreści (w tym do patostreamu). Patostreamem2 nazywamy wszelkie transmisje i relacje video (np. na Youtube, Snapchat, Facebook), które przedstawiają treści o charakterze dysfunkcyjnym i społecznie szkodliwym (np. agresję, wulgaryzmy, libacje alkoholowe). Co gorsza, mniej więcej co trzeci nastolatek uważa, że te filmy i transmisje pokazują prawdziwe życie.
Wraz z rozwojem internetu, ilości dostępnych materiałów oraz braku kontroli rodzicielskiej coraz więcej dzieci staje się odbiorcami szkodliwych treści. Można je opisać jako „materiały, które mogą wywołać negatywne emocje u odbiorcy lub które promują niebezpieczne zachowania”. Jest to w głównej mierze pornografia, filmy ukazujące przemoc, a także treści zachęcające do zachowań ryzykownych (np. używania substancji psychoaktywnych), autodestrukcyjnych (samookaleczenia, samobójstwa itp.) lub niebezpiecznych (wspinaczki, skoki, eksperymentowanie z niebezpiecznymi materiałami etc.).
Badania pokazują również, że w grupie wiekowej poniżej 10. roku życia treści tego typu są niepokojąco popularne, a dostęp do nich, pozbawiony odpowiedniego komentarza może być szczególnie szkodliwy. Najmłodsi mogą postrzegać patostreamerów (twórców szkodliwych treści) jako autorytety, ponieważ nie mają wystarczającego doświadczenia i wiedzy, żeby krytycznie ocenić oglądane treści. Materiały te mogą być dla dzieci szczególnie niebezpieczne. Należy bowiem wziąć pod uwagę, że mają one negatywny wpływ na ich dalszy rozwój emocjonalny, poznawczy i społeczny.
Pamiętać trzeba, że patologiczne treści można odnaleźć również w piosenkach. Patostreamerzy promują w swoich utworach takie zachowania, jak: przemocowy seks, zażywanie narkotyków czy upijanie się. Bardzo często zdarza się, że ze względu na łatwy dostęp, tego typu przekazy trafiają do uczniów w wieku szkolnym.
1 Dane i opis zjawiska pochodzą z opracowanego przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę, we współpracy z Rzecznikiem Praw Obywatelskich, przy wsparciu Orange Polska badania „Patotreści
w internecie”, Pobrane z: https://fdds.pl/baza_wiedzy/patotresci-w-internecie (20.08.2019)
2 Definicja na podstawie https://pl.wikipedia.org/wiki/Patostream (20.08.2019)
Cele kampanii
- Diagnoza treści i modelu korzystania z internetu przez dzieci.
- Edukacja na temat bezpieczeństwa prywatnych danych.
- Kierunkowanie ciekawości uczniów na edukacyjne zasoby internetu.
- Edukacja dzieci i rodziców na temat niebezpiecznych zjawisk w internecie (patostream, mikropłatności).
Materiały
W ramach kampanii przygotowaliśmy:
- Karty pracy dla uczniów podzielone na trzy kategorie wiekowe (1-3 klas SP, 4-6 klasa SP, 7-8 klasa SP). Dla każdej grupy wiekowej opracowaliśmy po dwie karty pracy.
- Ulotkę profilaktyczną dla rodziców/opiekunów.
- Przewodnik po kampanii.
- Plakaty profilaktyczne.
- Audycje edukacyjne – 4 audycje nagrane na płycie CD (audio – plik mp3), poruszające temat bezpieczeństwa w internecie. Adresatami audycji są dzieci, młodzież i dorośli.
Karta pracy dla dzieci (1-3 klasa SP) Karta pracy dla dzieci (1-3 klasa SP) Karta pracy dla dzieci (4-6 klasa SP) Karta pracy dla dzieci (4-6 klasa SP) Karta pracy dla dzieci (7-8 klasa SP) Karta pracy dla dzieci (7-8 klasa SP) Ulotka dla rodziców/opiekunów Audycje edukacyjne Plakat profilaktyczny o cyberuzależnieniu Plakat profilaktyczny o cyberuzależnieniu Przewodnik po kampanii Certyfikat dla instytucji/koordynatora
Oferta
Poniżej możesz pobrać pełną ofertę kampanii w formacie PDF. W ofercie znajduje się formularz zamówienia, cennik oraz wykaz materiałów z podziałem na odbiorców.
Jak zamówić materiały?
Kampania „Smart, to znaczy mądrze! Patostream i treści niebezpieczne” jest sprzedawana w tzw. pakietach lub na sztuki. Pakiet jest gotowym, skonstruowanym przez nas zestawem materiałów. W przypadku kampanii „Smart, to znaczy mądrze 2019/20″ do wyboru mamy:
- Cały pakiet – kampanią można objąć: 900 uczniów (300 z klasy I-III SP, 300 z klasy IV-VI SP, 300 z VII-VIII SP), 200 rodziców.
- Pół pakietu – kampanią można objąć: 450 uczniów (150 z klasy I-III SP, 150 z klasy IV-VI SP, 150 z klasy VII-VIII SP), 100 rodziców.
- Ćwierć pakietu – kampanią można objąć: 450 uczniów (150 z klasy I-III SP, 150 z klasy IV-VI SP, 150 z klasy VII-VIII SP), 75 rodziców.
- Wielokrotność pakietu – samorząd może kupić kilka pakietów dla dowolnej liczby placówek.
- Zakup na sztuki – zamawiający sam konstruuje swój pakiet; wybiera jakie grupy wiekowe chce objąć kampanią i w jakich ilościach.
Jeśli nie wiesz, jaki pakiet będzie dla Ciebie odpowiedni zachęcamy do kontaktu z naszym biurem.
Skąd pozyskać fundusze?
Kampanię może zamówić szkoła, opłacając je z własnego budżetu lub samorząd (gmina/miasto). Samorząd rozdysponowuje materiały wśród podległych mu szkół i innych lokalnych jednostek edukacyjno-profilaktycznych (świetlice terapeutyczne, biblioteki).
W każdej gminie i w każdym mieście istnieje specjalna jednostka odpowiedzialna za działania profilaktyczne – to Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (GKRPA/MKRPA).
Jeśli chcesz, żeby Twoja szkoła uczestniczyła w kampanii „Smart, to znaczy mądrze. Patostream i treści niebezpieczne”, poinformuj o tym lokalną komisję. GKRPA/MKRPA lub pełnomocnik ds. przeciwdziałania alkoholizmowi, zgodnie z przyjętym planem i budżetem, decydują o udziale w różnych profilaktycznych przedsięwzięciach. Samorząd może podjąć decyzję o sfinansowaniu kampanii ze środków przeznaczonych na działania profilaktyczne w szkołach. Wówczas (jeśli decyzja jest pozytywna) samorząd/szkoła musi przesłać do naszego biura wypełniony formularz zamówienia.
Jak przesłać formularz?
Do wyboru masz trzy opcje:
- Pobierz tradycyjny formularz zamówienia, wypełnij go i odeślij do naszego biura.
- Zamów kampanię wypełniając elektroniczny formularz zamówienia.
- Zamów kampanię w naszym sklepie internetowym.
Szczegóły zamówienia znajdują się w kolejnych zakładkach.
Formularz zamówienia
Jeśli chcesz zamówić kampanię „Smart, to znaczy mądrze! Patostream i treści niebezpieczne” masz do wyboru kilka opcji. Jedną z nich jest przysłanie do nas tradycyjnego formularza zamówienia.
Pobierz formularz z naszej strony (plik pdf), wypełnij go i prześlij dalej.
- Na nasz adres e-mail: ulotkiprofilaktyczne@gmail.com
- Na numer naszego faksu: (61) 855 33 83
- Lub listownie na adres: Stowarzyszenie Producentów i Dziennikarzy Radiowych, ul. Grochowska 45a, 60-277 Poznań
Kampanię możesz zamówić również za pośrednictwem formularza elektronicznego lub w naszym sklepie internetowym. Formularz elektroniczny znajduje się w kolejnej zakładce.
Elektroniczny formularz zamówienia
Zamów kampanię w sklepie internetowym
Kampanię „Smart, to znaczy mądrze! Patostream i treści niebezpieczne” możesz również zamówić w naszym sklepie internetowym. W sklepiku wybierz, czy interesuje cię cały pakiet, połowa pakietu, ćwierć pakietu lub konkretne wydawnictwo na sztuki. Dodaj produkt/produkty do koszyka i postępuj zgodnie z pojawiającymi się instrukcjami. To szybkie i proste rozwiązanie.
Płatność i wysyłka
Zamówiony materiał zostanie dostarczony do kupującego wciągu 2-5 dni roboczych przez kuriera DPD. Za zamówione materiały należy zapłacić przelewem zwykłym lub internetowym. Do paczki dołączamy fakturę. Przelew należy zrealizować po otrzymaniu zamówionego materiału. Termin płatności faktury: 14 dni.