Bezpieczeństwo na drodze

Poniżej prezentujemy kampanię profilaktyczną „Odpowiedzialny kierowca”. Materiały kampanii poruszają temat bezpieczeństwa na drodze. Adresatami kampanii są: kierowcy, piesi i rowerzyści (dzieci, młodzież, dorośli).

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą kampanii profilaktyczno-edukacyjnej „Odpowiedzialny Kierowca”. W ramach kampanii poruszyliśmy m.in. problemy: trzeźwości za kierownicą, odpowiedzialności karnej za prowadzenie auta po alkoholu, jazdy na tzw. kacu, używania urządzeń mobilnych podczas jazdy, bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów, widoczności na drodze.

Rok wydania: 2019

Diagnoza problemu

Odpowiedzialny kierowca to trzeźwy kierowca

W 2019 roku do Policji zgłoszono 30 288 wypadków drogowych mających miejsce na drogach publicznych, w strefach zamieszkania lub strefach ruchu. W wypadkach drogowych zginęło 2909 osób, a 35 477 zostało rannych (w tym 10 633 ciężko). Z winy pijanych kierowców doszło do 1 655 wypadków, w których zginęły 192 osoby, a rannych zostało 2 015 osób. W odniesieniu do ogólnej liczby wypadków spowodowanych przez kierujących pojazdami, kierujący pod działaniem alkoholu stanowili 6,2%.

Smartfon za kierownicą

Liczne badania udowadniają, że korzystanie ze smartfonu podczas kierowania pojazdem obniża naszą zdolność do jego prowadzenia. Rozkojarzenie kierowcy podczas jazdy jest przyczyną ok. 20-30% kolizji drogowych. Może ono być spowodowane zarówno przez czynniki zewnętrzne (poza autem), jak i wewnętrzne (wewnątrz auta).

Wraz z rozwojem informatyki otrzymaliśmy urządzenie, które posiada więcej funkcji aniżeli tradycyjny telefon. W jednym zaawansowanym technologicznie sprzęcie możemy mieć radio, nawigację, telefon, internet, telewizję, skrzynkę e-mail itp. Odbieramy więcej bodźców jednocześnie. Większe możliwości to również większa odpowiedzialność. Ze względu na swoje liczne funkcje smartfon stanowi na drodze większe niebezpieczeństwo niż zwykły telefon. Dlatego tak ważne jest, aby korzystać z jego możliwości mądrze, zwłaszcza podczas jazdy samochodem.

Bezpieczeństwo pieszego

Około 40% wszystkich ofiar wypadków drogowych w Polsce stanowią „niechronieni” uczestnicy ruchu drogowego. W 2019 roku typowych potrąceń pieszych zanotowano 6 721, w ich wyniku 780 osób zginęło, a 6 276 zostało rannych. Najwięcej wypadków i ofiar wśród pieszych spowodowali kierujący pojazdami, a przede wszystkim kierujący samochodami osobowymi. Niepokojące jest to, że duża część wypadków została odnotowana w miejscu, gdzie pieszy powinien czuć się bezpiecznie – na przejściu dla pieszych (3 466 wypadków), na chodniku (353 wypadki), na przystanku (64 wypadki). W miejscach udostępnionych dla ruchu pieszego (przejście dla pieszych, skrzyżowanie, chodnik, pobocze, przystanek) odnotowano 5 757 wypadków, co stanowi 82,1% wszystkich wypadków z udziałem pieszych.


Źródła:
Wypadki drogowe w Polsce w 2019 roku, oprac. E. Symon, Komenda Główna Policji, Biuro Ruchu Drogowego, Warszawa 2020, Pobrane z: http://statystyka.policja.pl/st/ruch-drogowy/76562,Wypadki-drogowe-raporty-roczne.html (dostęp: 22.10.2020)
Use of mobile phones while driving – Effects on Road Safety, RSA, 2010, s.3 Pobrane z: https://www.rsa.ie/Documents/Campaigns/Mobile%20Phone/RSA_Research_Mobile_Phones.pdf (dostęp: 14.10.2019)

Cele kampanii

Kierowcy:

  1. Edukacja w zakresie trzeźwej jazdy samochodem: wyróżnienie stanu po spożyciu alkoholu i stanu nietrzeźwości.
  2. Bezpieczny powrót z imprezy.
  3. Jazda bez kaca.
  4. Odpowiedzialność karna za kierowanie samochodu po alkoholu i narkotykach.
  5. Zatrzymanie obywatelskie pijanego kierowcy.
  6. Wpływ urządzeń mobilnych na zwiększone ryzyko wystąpienia wypadku podczas jazdy.

Rowerzyści:

  1. Miejsce rowerzysty w ruchu drogowym.
  2. Edukacja w zakresie trzeźwej jazdy rowerem.
  3. Konsekwencje prawne związane z jazdą na rowerze po alkoholu.

Piesi:

  1. Edukacja w zakresie bezpiecznego poruszania się po drodze wśród dzieci (5-7 lat).
  2. Poprawienie widoczności pieszych na drodze.

Materiały

W ramach kampanii przygotowaliśmy:

  1. Ulotki edukacyjne.
  2. Karty pracy z ćwiczeniami dla dzieci.
  3. Plakaty edukacyjne.
  4. Gadżety (alkotesty i zawieszki odblaskowe).

Oferta

Poniżej możesz pobrać pełną ofertę kampanii w formacie PDF. W ofercie znajduje się formularz zamówienia, cennik oraz wykaz materiałów z podziałem na odbiorców.

Jak zamówić materiały?

Kampania „Odpowiedzialny Kierowca” jest sprzedawana w tzw. pakietach lub na sztuki. Pakiet jest gotowym, skonstruowanym przez nas zestawem materiałów. W przypadku kampanii „Odpowiedzialny Kierowca” do wyboru mamy:

  1. Cały pakiet – kampanią można objąć ok. 2400 osób
  2. Pół pakietu – kampanią można objąć ok. 1200 osób
  3. Ćwierć pakietu – kampanią można objąć ok. 1200 osób
  4. Wielokrotność pakietu – samorząd może kupić kilka pakietów dla dowolnej liczby placówek.
  5. Zakup na sztuki – zamawiający sam konstruuje swój pakiet; wybiera jakie grupy wiekowe chce objąć kampanią i w jakich ilościach.

Jeśli nie wiesz, jaki pakiet będzie dla Ciebie odpowiedni zachęcamy do kontaktu z naszym biurem.

Skąd pozyskać fundusze?

Samorząd rozdysponowuje materiały wśród podległych mu szkół i innych lokalnych jednostek edukacyjno-profilaktycznych (świetlice terapeutyczne, biblioteki). W każdej gminie i w każdym mieście istnieje specjalna jednostka odpowiedzialna za działania profilaktyczne – to Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (GKRPA/MKRPA). GKRPA/MKRPA lub pełnomocnik ds. przeciwdziałania alkoholizmowi, zgodnie z przyjętym planem i budżetem, decydują o udziale w różnych profilaktycznych przedsięwzięciach. Samorząd może podjąć decyzję o sfinansowaniu kampanii ze środków przeznaczonych na działania profilaktyczne.

Jak przesłać formularz?

Do wyboru masz trzy opcje:

  1. Pobierz tradycyjny formularz zamówienia, wypełnij go i odeślij do naszego biura.
  2. Zamów kampanię wypełniając elektroniczny formularz zamówienia.
  3. Zamów kampanię w naszym sklepie internetowym.

Szczegóły zamówienia znajdują się w kolejnych zakładkach.

Formularz zamówienia

Jeśli chcesz zamówić kampanię „Odpowiedzialny Kierowca” masz do wyboru kilka opcji. Jedną z nich jest przysłanie do nas tradycyjnego formularza zamówienia.

Pobierz formularz z naszej strony (plik pdf), wypełnij go i prześlij dalej.

  • Na nasz adres e-mail: ulotkiprofilaktyczne@gmail.com
  • Na numer naszego faksu: (61) 855 33 83
  • Lub listownie na adres: Stowarzyszenie Producentów i Dziennikarzy Radiowych, ul. Grochowska 45a, 60-277 Poznań

Kampanię możesz zamówić również za pośrednictwem formularza elektronicznego lub w naszym sklepie internetowym. Formularz elektroniczny znajduje się w kolejnej zakładce.

Elektroniczny formularz zamówienia

Wybierz wielkość pakietu.
Ulica, nr budynku, nr lokalu
Ulica, nr budynku, nr lokalu
Ulica, nr budynku, nr lokalu
Numer telefonu jest nam potrzebny na wypadek konieczności kontaktu. Przekazujemy go również kurierowi, który dostarczy Państwu zamówiony pakiet.
Kliknij tutaj, aby przeczytać regulamin.
W polu możesz wpisać informację dla sprzedawcy, którą uznajesz, za ważną (np. termin wysyłki, sposób pakowania itp.)

Zamów kampanię w sklepie internetowym

Kampanię „Odpowiedzialny Kierowca” możesz również zamówić w naszym sklepie internetowym. W sklepiku wybierz, czy interesuje cię cały pakiet, połowa pakietu, ćwierć pakietu lub konkretne wydawnictwo. Dodaj produkt/produkty do koszyka i postępuj zgodnie z pojawiającymi się instrukcjami. To szybkie i proste rozwiązanie.

Płatność i wysyłka

Zamówiony materiał zostanie dostarczony do kupującego wciągu 2-5 dni roboczych przez kuriera DPD. Za zamówione materiały należy zapłacić przelewem zwykłym lub internetowym. Do paczki dołączamy fakturę. Przelew należy zrealizować po otrzymaniu zamówionego materiału. Termin płatności faktury: 14 dni.

Co się dzieje w kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł?

  • Nowe oferty wiosna-lato 2024
    Zachęcamy do zapoznania się z nowymi ofertami profilaktycznymi, które przygotowaliśmy na okres wiosenno-letni.
  • Konkurs fotograficzny – wysyłka nagród
    Informujemy, że wysyłka nagród przyznanych w konkursie “W zdrowym ciele zdrowy duch” zostanie zrealizowana do końca lutego 2024.
  • Konkurs fotograficzny – wyniki
    Poniżej prezentujemy wyniki konkursu fotograficznego pn. “W zdrowym ciele, zdrowy duch”, który został zorganizowany w ramach kampanii ZTU 2023.

Każdego roku kampania Zachowaj Trzeźwy Umysł to dziesiątki lokalnych wydarzeń, przedsięwzięć, konkursów i atrakcji. Zapraszamy do lektury relacji z miast, gmin i szkół zaangażowanych w ZTU.

Co roku w ramach programu Zachowaj Trzeźwy Umysł organizujemy konkursy profilaktyczne dla dzieci i młodzieży.

Konkursy ZTU 2024


Regulaminy 2024


Lista laureatów ZTU 2023


Archiwalne wpisy, aktualności i relacje. Rzuć okiem na długą historię kampanii, przeczytaj treści sprzed kilku lat, znajdź archiwalną wiadomość, której potrzebujesz!

Archiwum stron: