– Uczestnicy debaty oksfordzkiej przeprowadzonej w Zespole Placówek Oświatowych im. Janusza Korczaka w Kopance mierzyli się z tezą: „Należy przedkładać turystykę zrównoważoną nad turystykę masową”. Myślę, że każdy lub prawie każdy się zgodzi, że podróże są wspaniałym sposobem nie tylko na ciekawe spędzanie czasu, na umacnianie więzi rodzinnych, na poznawanie nowych miejsc lub odpoczynek na łonie natury, ale i są wspaniałym sposobem na zachowanie trzeźwego umysłu! – mówi Joanna Pukło, nauczycielka w ZPO w Kopance.
Nasza szkoła od lat uczestniczy w kampanii społecznej „Zachowaj Trzeźwy Umysł”. Za pomocą różnorodnych działań, dostosowanych do wieku dzieci, nasza szkoła promuje właściwe postawy. W tym roku szkolnym po raz kolejny w historii szkoły połączyliśmy kampanię ZTU i debatę oksfordzką i zorganizowaliśmy debatę z tezą nawiązującą do zachowania i postaw promowanych przez tę kampanię społeczną. Znawcy związków frazeologicznych mogą powiedzieć, że „upiekliśmy dwie pieczenie na jednym ogniu”.
Może teraz paść pytanie, jakie to dwie postawy „upiekliśmy na jednym ogniu”? Spieszę udzielić odpowiedzi… Z jednej strony uczestnicy debaty oksfordzkiej mierzyli się z tezą: „Należy przedkładać turystykę zrównoważoną nad turystykę masową”. Myślę, że każdy lub prawie każdy się zgodzi, że podróże- te małe i te duże- są wspaniałym sposobem nie tylko na ciekawe spędzanie czasu, na umacnianie więzi rodzinnych, na poznawanie nowych miejsc lub odpoczynek na łonie natury, ale i są wspaniałym sposobem na zachowanie trzeźwego umysłu! A o to w tej kampanii „chodzi”! I o to „chodzi” w życiu osób, które za jakiś czas będą dorosłe!
Z drugiej strony uczniowie kl. 7 i 8 mieli możliwość zmierzyć się z debatą oksfordzką. Część uczniów kl. 7 i 8 po raz pierwszy uczestniczyła w debacie, a część uczniów to… „zaprawieni w boju” uczestnicy.
Bez względu na fakt, czy było to pierwsze spotkanie z debatą oksfordzką, czy kolejne… wszyscy uczestnicy zaprezentowali wysoki poziom przygotowania. Wszyscy debatanci, bez wyjątku, odnosili się do siebie z szacunkiem i przekonywali do słuszności swojego stanowiska za pomocą merytorycznych argumentów. Brawo!
A kto uczestniczył w debacie, która odbyła się 12 czerwca? Tę informację zostawiłam „na deser”! Klasę siódmą reprezentowali: Natasza Kochana – mówca pierwszy, Jakub Juszczak – mówca drugi, Joanna Kochana – mówca trzeci i Maja Mosór – mówca czwarty. Natomiast w skład drużyny klasy ósmej weszli: Jan Baran – mówca pierwszy, Emilia Królik – mówca drugi, Krzysztof Balon – mówca trzeci i Miłosz Kadłuczek – mówca czwarty.
Drużyna kl. 7 wylosowała stronę propozycji, czyli zgadzała się z tezą zakładającą wyższość turystyki zrównoważonej nad turystyką masową. Drużyna kl. 8 musiała stać po stronie opozycji, czyli przekonywała, że turystyka masowa nie jest mniej ważna od turystyki zrównoważonej.
Wielkie gratulacje dla Mówców poszczególnych drużyn debatanckich, jak i Uczniów kl. 7 i 8, którzy pomagali koleżankom i kolegom przygotować się do debaty oraz mocno wspierali, przysłuchując się debacie.
Podczas debaty rolę Marszałka pełniła Pani Joanna Pukło, a Sędziami debaty były: Pani Dyrektor Jolanta Kozłowska i Pani Joanna Pukło.
Autor: Joanna Pukło
Źródło: zpokopanka.edupage.org