Artykuł naukowy w oparciu o badania ZTU
Cele życiowe młodzieży kończącej szkołę podstawową

Artykuł naukowy w oparciu o badania ZTU
Cele życiowe młodzieży kończącej szkołę podstawową

W oparciu o badanie internetowe Ogólnopolska Diagnoza Społeczna Uczniów „Lustro”, realizowane przez nas w ramach kampanii ZTU w 2018 roku (wyd. SPiDR), powstał artykuł naukowy Cele życiowe młodzieży kończącej szkołę podstawową. Próba klasyfikacji wartości młodego pokolenia, autorstwa dr. Błażeja Dyczewskiego z Katedry Badań nad Kulturą i Komunikacją w Instytucie Socjologii Wydziału Filozofii i Socjologii Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

Artykuł został opublikowany w czasopiśmie naukowym Roczniki Kulturoznawcze (Tom X, numer 3 – 2019), znajdującym się na liście czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

W artykule autor podejmuje próbę ukazania systemu wartości uczniów klas ósmych szkół podstawowych. Stara się odpowiedzieć na pytanie: czy wartości jakimi posługuje się młodzież układają się w jakieś bardziej ogólne modele i jakie są to modele?

Wyniki badań pozwalają stwierdzić, że główne cele życiowe respondentów funkcjonują w zhierarchizowanym systemie wartości. Wartości te wyznaczają takie cechy jak: płeć, sytuacja materialna rodziny, stopień zaangażowania religijnego, wielkość miejscowości zamieszkania. Cele życiowe badanych można również sprowadzić do mniejszej liczby grup, tzw. grup wartości. W systemie ważnych wartości młodego pokolenia funkcjonują wartości: etyczne, konsumpcyjno-materialne, hedonistyczne, ale także rodzinne, socjocentryczne i społecznie pożądane, religijne i perfekcjonistyczno-witalne.

Zachęcamy do zapoznania się z pełnymi wynikami badania oraz ich interpretacją. Z artykułem można zapoznać się na stronie internetowej wydawnictwa (KLIKNIJ I ZAPOZNAJ SIĘ Z ARTYKUŁEM).

Informujemy, że jesienią-wiosną (2020/2021) ruszamy z ewaluacją Ogólnopolskiej Diagnozy Społecznej Uczniów. O szczegółach badania można przeczytać TUTAJ.

Co się dzieje w kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł?

  • Konkursy ZTU 2022
    W ramach kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł 2022 corocznie organizujemy konkursy profilaktyczno-edukacyjne dla uczniów. W 2022 przygotowaliśmy 2 konkursy indywidualne oraz…

    Czytaj dalej

  • Premiera kanału Profilaktyka.tv
    Informujemy, że jako pierwsi w Polsce uruchomiliśmy tematyczny kanał streamingowy dotyczący profilaktyki. Pod adresem www.profilaktyka.tv będziemy udostępniać materiały multimedialne, których…

    Czytaj dalej

  • Wysyłka nagród ZTU zakończona
    Informujemy, że zakończyliśmy wysyłkę wszystkich nagród przyznanych w tegorocznych konkursach Zachowaj Trzeźwy Umysł. Przeczytaj także Galeria nagrodzonych prac – ZTU…

    Czytaj dalej

Każdego roku kampania Zachowaj Trzeźwy Umysł to dziesiątki lokalnych wydarzeń, przedsięwzięć, konkursów i atrakcji. Zapraszamy do lektury relacji z miast, gmin i szkół zaangażowanych w ZTU.

W 2022 kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł towarzyszy hasło „Nie czas na nudę!”. Jako element dodatkowy kampanii uruchomiliśmy platformę z materiałami multimedialnymi Profilaktyka.tv. Samorządy korzystające z kampanii ZTU mają możliwość dokupienia dostępu do platformy z 50% zniżką. W 2022 powróciliśmy również z konkursem zespołowym dla klas i świetlic szkolnych.

Oferta ZTU 2022


Konkursy


 

Profilaktyka.tv


 

Co roku w ramach kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł organizujemy konkursy profilaktyczne dla dzieci i młodzieży.

Konkursy ZTU 2021


Regulaminy


Lista laureatów


Archiwalne wpisy, aktualności i relacje. Rzuć okiem na długą historię kampanii, przeczytaj treści sprzed kilku lat, znajdź archiwalną wiadomość, której potrzebujesz!

Archiwum stron: