– Przeprowadzane działania budziły duże zainteresowanie uczniów i ich rodziców. Zaangażowanie uczniów w zajęcia i akcje było ogromne. Mamy nadzieję, że przyniosły uczestnikom wiele satysfakcji oraz dostarczyły nowych wrażeń i przeżyć – podsumowuje kampanię Agata Kowalczyk, koordynatorka ZTU w Szkole Podstawowej nr 13 w Siemianowicach Śląskich. W kampanię włączyły się również Zespół Szkół Sportowych, Zespół Szkół Specjalnych, Gimnazjum nr 3, Szkoła Podstawowa nr 20 z Oddziałami Integracyjnymi, Szkoła Podstawowa nr 16, Szkoła Podstawowa nr 11.
Zespół Szkół Sportowych w Siemianowicach Śląskich
Zespół Szkół Sportowych w Siemianowicach Śląskich informuje, że w ramach ogólnopolskiej kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł 2018 w Gimnazjum nr 1 i Szkole Podstawowej nr 8 zrealizowano godziny wychowawcze w oparciu o ulotki profilaktyczne. Uczniowie zostali zapoznali z technikami asertywności. Wzmacniano uczniów w poczuciu własnej wartości. Przypomniano czym jest samoakceptacja. Uczniowie doszukiwali się we własnej osobie mocnych stron. Przedstawiali propozycje myślenia pozytywnego i negatywnego. W oparciu o własne przemyślenia, pracowali na dramie.
Na terenie szkoły kampanię rozpowszechniono również w gablotach za pomocą materiałów promocyjnych.
Wśród rodziców przeprowadzono kampanie uświadamiającą, jak kształtować i budować u dziecka poczucie własnej wartości.
Przedstawiano również propozycje pracy nad dobrymi relacjami z własnym dzieckiem — warsztaty prowadzone z psychologiem.
Poszerzono również działalność wolontariatu w szkole. Uświadomiono uczniów jak ważna jest bezinteresowna pomoc niesiona innym.
Program u młodszych uczniów został realizowany w sposób poniżej przedstawiony:
- W klasach II i III realizowano i omawiano kartę „Jaki jestem? Jaka jestem?” – dotyczącą dobrych i złych cech, wad i zalet.
- W klasach IV realizowano i omawiano kartę „Lubię siebie, bo jestem wyjątkowy!” – moje mocne strony.
- W klasach V realizowano i omawiano kartę „Poznaj silę pozytywnego myślenia!” – dotyczącą koncentrowania się na pozytywnych skutkach działań własnych i innych.
Sporządziły: Aneta Cygan, Romana Jakubczyk
Zespół Szkół Specjalnych w Siemianowicach Śląskich
Kampanią społeczną Zachowaj Trzeźwy Umysł zostali objęci uczniowie szkoły podstawowej, gimnazjum oraz uczniowie ze szkoły zawodowej, branżowej i przysposabiającej do pracy.
Na terenie szkoły rozwieszone były plakaty propagujące treści profilaktyczne.
Uczniowie w ramach akcji ZTU wykonali prace plastyczne na temat autoprezentacji. Wszystkie prace uczniów wywieszone zostały na terenie szkoły.
W ramach akcji profilaktycznej prowadzone były przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne i wychowawcze dotyczące poczucia własnej wartości, cyberprzemocy, szkodliwości alkoholu, nikotyny i narkotyków. Odbywały się również prelekcje prowadzone przez policję oraz Młodzieżowe Centrum Kariery — Ochotniczy Hufiec Pracy w Radzionkowie.
Tematy zajęć profilaktycznych:
Szkoła podstawowa: „Akceptuję siebie jestem wyjątkowy”.
Szkoła podstawowa, Gimnazjum, Zasadnicza Szkoła Zawodowa, Szkoła Branżowa i Szkoła Przysposabiająca do Pracy: „Cyberprzemoc” (06 czerwca 2018)
Zajęcia prowadzone przez policjanta z KMP w Siemianowicach Śl.
Szkoła Przysposabiająca do Pracy (30 maja 2018): „Jaki jestem, jaka jestem?”, „Pozytywne myślenie”.
Zajęcia profilaktyczne pt. „Jestem wartościowym człowiekiem, moje mocne strony”.
Zajęcia prowadzone przez mobilne Młodzieżowe Centrum Kariery — Ochotniczy Hufiec Pracy w Radzionkowie.
Propozycje tematów zajęć dydaktycznych, zajęć wychowawczych oraz artystycznych proponowanych w ramach kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł dostosowane były do możliwości i potrzeb uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w pełni wykorzystywały ich potencjał umysłowy.
Koordynatorzy ZTU w Zespole Szkół Specjalnych w Siemianowicach Śląskich: Anna Suda, Agnieszka Kieł
Gimnazjum nr 3 (w Zespole Szkół nr 3) w Siemianowicach Śląskich
W Gimnazjum nr 3 w roku szkolnym 2017/2018 w kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł wzięły udział cztery klasy – dwie klasy drugie i dwie klasy trzecie. Wychowawcy klas drugich zrealizowali tematy kampanii „Poczucie własnej wartości kluczem do szczęścia”, „Najtrudniej poznać samego siebie” podczas dwudniowej wycieczki szkolnej. Zajęcia prowadzono metodą warsztatową.
W klasach trzecich wychowawcy poruszali wyżej wymienione zagadnienia na godzinach wychowawczych. Forma realizacji to pogadanki i prelekcje.
Z tematyką kampanii zostali zapoznani rodzice uczniów gimnazjum podczas wywiadówek. Do realizacji programu włączył się pedagog szkolny, który przeprowadził z młodzieżą zajęcia warsztatowe pt.: „Jak budować samoakceptację?”. Wychowawcy i pedagog w pracy z młodzieżą wykorzystali materiały tematyczne.
Autor: Joanna Siwczyk
Szkoła Podstawowa nr 20 z Oddziałami Integracyjnymi w Siemianowicach Śląskich
W SP nr 20 w Siemianowicach Śląskich w ramach kampanii:
- Poinformowano społeczność szkolną o uczestnictwie w Zachowaj Trzeźwy Umysł.
- Uczniowie klas III – VI wzięli udział w konkursie plastycznym „Autoportret – zadziwiam siebie, gdy siebie poznaję”. Prace przesłano do organizatora konkursu.
- Psycholog szkolny, wychowawcy przeprowadzili zajęcia profilaktyczne w klasach (kwiecień-czerwiec 2018) z wykorzystaniem otrzymanych scenariuszy: w klasach I-III „Lubię siebie, bo jestem wyjątkowy”, w klasach IV-VI „Ja i moja grupa”, „Poznaję siłę pozytywnego myślenia”, w klasach VII „Akceptuję samego siebie”, „Najtrudniej poznać samego siebie”.
- Gazetka ścienna dla rodziców z wykorzystaniem materiałów z kampanii nt budowania poczucia własnej wartości u dziecka.
- Gazetka ścienna dla uczniów z wykorzystaniem materiałów z kampanii nt poczucia własnej wartości
- Dzień Sportu – przedsięwzięcie propagujące zdrowy i aktywny styl życia.
Szkoła Podstawowa nr 16 im. Bolesława Prusa w Siemianowicach Śląskich
W ramach kampanii w Szkole Podstawowej nr 16 w Siemianowicach Śląskich, w maju i czerwcu 2018 podjęto następujące działania:
- Przeprowadzone zostały w oddziałach przedszkolnych oraz w klasach II i III zajęcia z wykorzystaniem kart pracy dla uczniów w wieku 6-9 lat „Lubię siebie, bo jestem wyjątkowy!” oraz kart pracy dla uczniów w wieku 6-9 lat „Jaki jestem, jaka jestem?”. Zajęcia prowadzone były przez wychowawców lub pedagoga szkolnego w ramach doraźnych zastępstw. Zajęcia były podsumowaniem całorocznej pracy z uczniami pozwalającymi im na lepsze samopoznanie. Z powstałych prac przygotowano prezentację sylwetek uczniów, eksponowaną na korytarzu szkolnym.
- W trakcie godzin wychowawczych oraz zajęć rozwijających kompetencje społeczno-emocjonalne pracowano z uczniami wykorzystując karty pracy dla uczniów w wieku 10-12 lat „Poznaję siłę pozytywnego myślenia!”. W każdej klasie powstała zbiorcza praca uczniów wskazująca na sposoby pracy nad pozytywnym myśleniem oraz jego dobroczynny wpływ na podejmowane działania życiowe.
- Członkowie „Szkolnego Klubu Wolontariatu” działającego w szkole przeprowadzili zajęcia w klasach, pod nadzorem opiekunów klubu, zachęcające do pomagania innym, z wykorzystaniem karty pracy dla uczniów w wieku 10-12 lat „Pomagając innym, staję się lepszym!”. Na godzinach wychowawczych poruszono tematy zaproponowane w materiałach ZTU dotyczące pomagania innym. Na gazetce pedagoga/psychologa prezentującej prace uczniów, wyeksponowano prace uczniów zachęcające do pomagania innym, przygotowane w trakcie zajęć.
- W gimnazjum przeprowadzono zajęcia, będące podsumowaniem całorocznych działań wychowawców oraz pedagoga i psychologa szkolnego z użyciem kart pracy dla uczniów w wieku 13-16 lat „Najtrudniej poznać siebie!”. W trakcie całego roku szkolnego, zgodnie z zapisem w programie profilaktyczno-wychowawczym szkoły, prowadzone są systematyczne działania mające na celu budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby w ramach bieżących godzin wychowawczych.
- Ogłoszono konkurs „Autoportret”. Zorganizowano zajęcia popołudniowe, w trakcie których uczniowie mogli wykonać prace z pomocą nauczyciela plastyki. Prace zostały wysłane w czerwcu 2018 do organizatora akcji.
- Przygotowano wspólnie z uczniami gazetkę promująca cele tegorocznej kampanii oraz przygotowano materiały poszerzające wiedzę zawartą w przygotowanych przez organizatora materiałach.
- W trakcie zebrań z rodzicami rozprowadzono materiały przygotowane dla rodziców oraz przygotowano dla nich gazetkę informacyjną.
Szkoła Podstawowa nr 13 w Siemianowicach Śląskich
W ramach działań związanych z kampanią społeczną przeprowadzonych w 2018 roku, nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 13 podjęli się realizacji wielu zadań i przedsięwzięć skierowanych do uczniów. Koordynatorzy realizując założenia kampanii skupili się przede wszystkim na kształtowaniu postaw sprzyjających rozwojowi indywidualnemu i społecznemu uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem budowania poczucia własnej wartości, działaniach profilaktycznych, kształtowaniu postaw sprzyjających rozwojowi więzi i przyjaźni oraz kształtowaniu postaw prozdrowotnych ze szczególnym uwzględnieniem spędzania czasu wolnego.
Realizacja założeń Kampanii odbywała się poprzez:
– organizację szerokiej gamy zajęć pozalekcyjnych (kółek zainteresowań), na których uczniowie mogli często w twórczy sposób doskonalić swoje umiejętności, rozwijać liczne pasje oraz poszerzać swoją wiedzę z różnych dziedzin,
– organizację szkolnych imprez sportowych promujących aktywny i zdrowy styl życia,
– organizację wycieczek turystyczno-krajoznawczych ukazujących możliwość spędzania wolnego czasu,
– uczestnictwo w konkursach proponowanych w materiałach Kampanii (zajęcia plastyczne i literackie),
– przeprowadzanie lekcji do dyspozycji wychowawcy dotyczących pozytywnego myślenia, dostrzegania własnych zalet oraz budowania poczucia własnej wartości,
– prowadzenie gazetki o tematyce związanej z Kampanią,
– organizację imprez szkolnych integrujących nauczycieli, uczniów, rodziców oraz środowisko lokalne (Jarmark Bożonarodzeniowy, festyn rodzinny),
– sprawowanie opieki pedagogicznej i psychologicznej nad dziećmi z zagrożonych i dysfunkcyjnych środowisk (indywidualna praca pedagoga i psychologa szkolnego),
– przeprowadzanie zajęć na tematy prozdrowotne (współpraca ze studentami Śląskiego Uniwersytetu Medycznego),
– przeprowadzanie pogadanek na tematy prozdrowotne, potrzeby aktywnego spędzania czasu wolnego oraz bezpiecznych wakacji (lekcje do dyspozycji wychowawcy),
– spełnianie założeń szkolnego programu profilaktyki,
– wolontariat — współpraca z Domem Pomocy Społecznej dla Dorosłych Zgromadzenia Sióstr św. Karola Boromeusza, współpraca ze schroniskiem dla zwierząt w Chorzowie, współpraca ze Śląskim Ogrodem Zoologicznym, przeprowadzanie akcji społecznych.
Przeprowadzane działania budziły duże zainteresowanie uczniów i ich rodziców. Zaangażowanie uczniów w przeprowadzane zajęcia i akcje było ogromne. Mamy nadzieję, że przyniosły uczestnikom wiele satysfakcji oraz dostarczyły nowych wrażeń i przeżyć.
Autor: Agata Kowalczyk
Szkoła Podstawowa nr 11 w Siemianowicach Śląskich
W SP nr 18 poprzez liczne podjęte działania realizowano główne cele kampanii.
Wspieranie budowy poczucia własnej wartości (czynnik chroniący przed sięganiem przez dzieci po substancje psychoaktywne) – zrealizowane działania i ich uczestnicy:
– Szkolne koła zainteresowań, zajęcia dodatkowe (taneczne, sportowe) – uczniowie kl. I-VIII
– Zajęcia psychoedukacyjne w klasach oraz grupach umiejętności społecznych (pedagog, psycholog) – uczniowie klas I-VII
– Szkolny projekt promocji dobrych postaw uczniów – SZKOLNA LIGA MISTRZÓW – uczniowie kl. IV-VIII
– Działalność szkolnej grupy rozwoju osobistego dla dziewcząt z kl. VII – przygotowanie występu teatralnego dla dzieci i rodzin („Świętoszek” Moliera) – uczniowie kl. III-VII, rodzice
Wspieranie pozytywnych wyborów życiowych – zrealizowane działania i ich uczestnicy:
– Realizacja autorskiego projektu szkoły „Lekcja z Gościem” – spotkania z osobami realizującymi swoje pasje zawodowe, hobbystyczne (10 h) – uczniowie kl. I-VII
– Działalność szkolnej grupy teatralnej i wystawienie spektaklu „MIEĆ CZY BYĆ?” (według oryginalnego scenariusza uczennicy) – uczniowie kl. II-IV, grupa teatralna (kl. VI)
Ograniczanie podejmowania przez dzieci i młodzież zachowań ryzykownych – zrealizowane działania i ich uczestnicy:
– Poruszanie tematów z zakresu uzależnień i przeciwdziałania zachowaniom ryzykownym podczas codziennych zajęć edukacyjnych – uczniowie kl. I-VIII
– Prowadzenie stałych zajęć dodatkowych w małej grupie umiejętności dla uczniów narażonych na negatywne wpływy środowiskowe – poruszanie problematyki uzależnień oraz budowy asertywności podczas zajęć (16 grup) – uczniowie kl. VI, VII
– Zajęcia profilaktyczne w kl. VI i VII na temat zagrożeń związanych z dopalaczami (psycholog szkolny) – uczniowie kl. VI,VII
– Angażowanie uczniów w imprezy sportowe z cyklu „Mężczyźni są zgrani” (mecze piłki nożnej z reprezentacją Straży Miejskiej, Policji itp.) – chłopcy z kl. III-VII
– Promowanie oferty zajęć dodatkowych, szkolnych i pozaszkolnych wśród rodziców poprzez spotkania na zebraniach, informacje na szkolnej stronie internetowej itp. – rodzice, uczniowie
Wspieranie wychowawczej i profilaktycznej działalności szkół poprzez prowadzenie zajęć, spotkań i konkursów profilaktycznych – zrealizowane działania i ich uczestnicy:
– Zorganizowanie zajęć warsztatowych dla dziewcząt z kl. VII z dietetyczką
– Zorganizowanie we współpracy z UM występu profesjonalnego teatru profilaktycznego MASKA z Krakowa (tematyka antynarkotykowa) – uczniowie kl. IV-VII
– Zorganizowanie gry profilaktycznej dla dzieci w ramach dorocznego festynu szkolnego „Bieg po zdrowie!” – uczniowie kl. I-VII
Sprawozdanie nadesłała Magdalena Sołdyńska – Wydział Edukacji, UM Siemianowice Śląskie