W Szkole Podstawowej w Gęstowicach ZTU realizowano na lekcjach wychowawczych, języka polskiego, zajęciach plastycznych i świetlicy. Odbywały się rozmowy, ćwiczenia utrwalające pozytywne myślenie, a także warsztaty i teatrzyki. – Szkoła jest miejscem, które pobudza ucznia do podejmowania twórczej działalności i aktywności. Uczeń na tle klasy poznaje swoje mocne i słabe strony, wyzbywa się lęku, wzmacnia pewność siebie, buduje zaufanie i rozwija siły twórcze – opowiada Marta Chilimończyk, koordynatorka ZTU.
Kampania Zachowaj Trzeźwy Umysł w roku 2018 przebiegała pod hasłem: „Zadziwiam siebie, gdy siebie poznaję”.
To, jacy jesteśmy, zależy od naszej osobowości. Osobowość kształtowana jest przez całe życie, szczególnie w okresie dzieciństwa i młodości. Kształtuje się poprzez doświadczenia, kontakty z osobami znaczącymi. Wartości, którymi kierujemy się w życiu, kształtują się w wyniku nabywanych doświadczeń, wpajanych przez rodziców, przyjaciół i środowisko. Są związane z naszą tożsamością i tworzą fundamentalne zasady, według których żyjemy. Najbardziej trwałe i wpływowe wartości to te, które zostały przez nas wybrane i przyjęte ze świadomością konsekwencji. Człowiek poznaje siebie wtedy, gdy ma kontakt z innymi ludźmi i ich poglądami.
Ważną rolę pełni szkoła. Jest miejscem, które pobudza ucznia do podejmowania twórczej działalności i aktywności. Uczeń na tle klasy poznaje swoje mocne i słabe strony, wyzbywa się lęku, wzmacnia pewność siebie, buduje zaufanie, rozwija siły twórcze, budzi w sobie zapał i entuzjazm, pozyskuje poparcie innych, myśli pozytywnie i realizuje swoje marzenia.
Dla wielu młodych ludzi mądrą przygodą może być wolontariat lub zwyczajne zaoferowanie komuś pomocy. Jest to szansa na zdobycie nowej wiedzy i umiejętności, poznawania samego siebie, uczenia się wrażliwości, wzajemnej życzliwości – przez to młody człowiek staje się pewny, lepszy i bardziej dorosły. Uczeń mierząc się z przeszkodą i pokonując ja dąży samodoskonalenia.
PRZEBIEG REALIZACJI KAMPANII
I. KWIECIEŃ 2018r.
1.Apel szkolny.
Uczniowie zostali poinformowani o uczestnictwie szkoły w kampanii. Koordynator zachęcała uczniów do czynnego i efektywnego udziału, przypomniała uczniom osiągnięcia z lat poprzednich i przedstawiła nowy plan na 2018rok.
2.Dokładne informacje związane z kampanią zostały przedstawione na posiedzeniu Rady Pedagogicznej i zebraniu rodziców.
3.Wychowawcy klas otrzymali pomoce w postaci scenariuszy zajęć, broszur i plakatów.
II. MAJ-CZERWIEC-WRZESIEŃ-PAŹDZIERNIK 2018r.
Na lekcjach wychowawczych, języka polskiego, zajęciach plastycznych i świetlicy odbywały się rozmowy, dyskusje, ćwiczenia utrwalające pozytywne myślenie, warsztaty, teatrzyki na następujące tematy:
1. W klasach 0-III
a) „Lubię siebie, bo jestem wyjątkowy”.
(mocne strony, w jakich rzeczach jestem bardzo dobry, w czym wyjątkowy, cechy zwycięzcy).
b) „Jaki jestem, jaka jestem”
(moje dobre i złe strony, wady i zalety, co czyni nas lepszymi, dbam o dobre strony i zalety własne oraz otaczających nas osób).
2. W klasach IV- V
a) „Poznaję siłę pozytywnego myślenia”
(dostrzegam w każdym wydarzeniu dobre strony, koncentruje się na pozytywnych skutkach działań własnych i innych ludzi, biorę przykład z lepszych od siebie, wierzę w swoje możliwości, mówię o pozytywnych cechach osób bliskich i zdarzeń).
b) „Pomagając innym, staję się lepszym”
(wolontariat, codzienne zaoferowanie komuś pomocy, dobre cechy człowieka)
3.W klasach VI-VIII
a) „Najtrudniej poznać samego siebie”
(postawa wobec samego siebie, samoocena – jaki jestem, jaki chciałbym być, samoakceptacja – czy lubię samego siebie, zaspokojenie własnych potrzeb, życie zgodne z samym sobą, wyrażam siebie bez krzywdzenia innych)
b) „Akceptuję siebie”
(co lubię w sobie, co inni lubią we mnie, akceptuję swoje ograniczenia, stawiam sobie realne cele, poznaję własne potrzeby, nie zapominam o innych)
4. Odkrywamy mocne strony dotyczące klasy, mój wkład w dobre imię klasy
a) rozgrywki sportowe między klasami
b) „Dni ze zdrową żywnością” (zdjęcia na stronie szkoły: spgestowice.szkolnastrona.pl)
c) przedstawienia profilaktyczne dla uczniów i rodziców
d) dzieci wykazujące się różnymi umiejętnościami uczestniczyły w pozalekcyjnych kółkach zainteresowań (przedmiotowe, teatralne, taneczne, sportowe)
e) uczniowie wykazujący się zdolnościami plastycznymi wykonywali wystawy okolicznościowe dla szkoły i rodziców
f) Dzień Dziecka – Dniem Sportu – zabawy i zmagania sportowe pod hasłem: „Zachowaj Trzeźwy Umysł”
g) poprzez wyjazdy na wycieczki dzieci poznawały uroki naszego regionu i kraju
(moje pozytywne zachowanie, zaoferowanie mojej pomocy, biorę przykład z lepszych od siebie, współpracuję i wierzę w swoje możliwości)
III. Maj 2018
a) konkurs plastyczny „Autoportret.”
Zadaniem konkursu było narysowanie swojego autoportretu. W konkursie wzięły udział klasy od „0” do VIII. Wysłano 20 prac plastycznych.
b) w ramach projektu „Czyste powietrze wokół nas” dzieci uczestniczyły w zajęciach plastycznych, na których robiły plakaty i rysowały listy do rodziców „Mamo, tato nie pal”.
IV. Rodzice
W klasach odbyły się spotkania wychowawców z rodzicami, na których poprzez dyskusje, zabawy psychologiczne, poruszano następujące tematy:
– poznaję lepiej swoje dziecko
– czy zmam mocne i słabe strony swojego dziecka
– konsekwencje i korzyści wynikające z posiadania niskiego lub wysokiego poczucia własnej wartości
– jak mogę pomóc dziecku w budowaniu zdrowego poczucia własnej wartości
– praca nad dobrymi relacjami z własnym dzieckiem.
V. Jesień w kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł
a) uczniowie z klasy VIII – napisanie listu, wykonanie plakatu do sprzedawców o zakazie sprzedaży alkoholu i papierosów dzieciom do lat 18.
b) spotkanie policjantów z uczniami na temat:
– zagrożenia, jak się zachować
– bezpieczeństwo na drodze
– bezpieczne zachowania w autobusie
– ważne numery alarmowe.
c) zorganizowanie imprezy środowiskowej – „Święto Pieczonego Ziemniaka”; nauczyciele, uczniowie, rodzice, mieszkańcy wioski.
d) udział w konkursie zespołowym „My”
e) zakończenie kampanii – przedstawienie profilaktyczne dla uczniów i rodziców. Podziękowanie i wręczenie nagród.
Dziękujemy za współpracę Pani Dyrektor, Gronu Pedagogicznemu oraz rodzicom uczniów ze Szkoły Podstawowej w Gęstowicach.
Autor: Marta Chilimończyk – koordynatorka ZTU w Szkole Podstawowej w Gęstowicach