Już na początku marca w Gimnazjum im. M. Kopernika w Kinkajmach przeprowadzono kampanijne konserwatoria na temat „Tytoń, narkotyki, dopalacze – jak się przed tym bronić?. Zajęcia prowadziły: Elżbieta Lebioda, nauczycielka geografii i Sylwia Kondraciuk, pedagog szkolny. Celem było wyposażenie uczniów w niezbędną wiedzę i umiejętności chroniące przed zachowaniami ryzykownymi.
W trakcie spotkań uczniowie próbowali odpowiedzieć na pytania: jak wprowadzić modę na niepalenie? jak można bawić się na imprezach bez tytoniu, narkotyków, dopalaczy? co można zrobić, by ograniczyć dostęp do używek? dlaczego ciągle mało osób podejmuje próbę wyjścia z nałogu?
Odpowiedzi były różne. Najczęściej odpowiadano: jestem szczęśliwy, czuję się dobrze, bo nie palę; mam więcej kieszonkowego, np. na kosmetyki, płyty itp.; należy wspierać osoby uzależnione (rozmowa z pedagogiem, psychologiem, adresy ośrodków zapobiegania i leczenia uzależnień); życie narkomana jest mało ciekawe.
W klasach pierwszych położono nacisk na rozwój zachowań asertywnych, ukazywanie zdrowotnych, społecznych, moralnych, ekonomicznych następstw nałogów, wskazanie możliwości unikania zagrożeń i sposobów radzenia sobie z nimi oraz przyjęcia na siebie odpowiedzialności bycia świadomym swoich działań.
Na początku zorganizowano dyskusję o tym, w jaki sposób się bronić, jeśli ktoś namawia do przyjmowania substancji psychoaktywnych. Odpowiedzi zostały zapisane na tablicy. Następnie uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy. Zadaniem pierwszej grupy było ułożenie historyjki o osobach, które namawiają do palenia papierosów, zażywania narkotyków i dopalaczy. Zadaniem drugiej grupy było wypracowanie wspólnej strategii odmawiania. Rezultatem pracy obu grup były przedstawione scenki rodzajowe.
W klasach drugich uczniowie zaprezentowali scenki pt. „Sąd nad papierosem i „Sąd nad narkotykami, omawiając szkodliwość przyjmowania substancji psychoaktywnych. Celem było zaakcentowanie potrzeby rozwijania umiejętności odmawiania, podejmowania samodzielnych decyzji i kształtowania pozytywnego wizerunku samego siebie.
W klasach trzecich przeprowadzono debatę. Uczniowie rozważali argumenty za i przeciw substancjom psychoaktywnym. Najważniejsze hasła dyskusji zapisywano na dużym arkuszu papieru. Po określeniu przez uczniów argumentów odbyła się rozmowa o tym, jak możemy bronić się przed tytoniem, narkotykami, dopalaczami.
– Dzięki tym zajęciom uczniowie nauczyli się także zabierać głos w dyskusji i zajmować stanowisko w określonej sprawie; podawać odpowiednie argumenty, zbierać, segregować i przetwarzać informacje – komentują koordynatorzy.
Relację przygotowała Iwona Kasjaniuk, szkolna koordynatorka ZTU.