Papierosy, narkotyki, dopalacze – jak się przed tym bronić?
Bartoszyce (gmina), woj. warmińsko-mazurskie

Papierosy, narkotyki, dopalacze – jak się przed tym bronić?
Bartoszyce (gmina), woj. warmińsko-mazurskie

Już na początku marca w Gimnazjum im. M. Kopernika w Kinkajmach przeprowadzono kampanijne konserwatoria na temat „Tytoń, narkotyki, dopalacze – jak się przed tym bronić?. Zajęcia prowadziły: Elżbieta Lebioda, nauczycielka geografii i Sylwia Kondraciuk, pedagog szkolny. Celem było wyposażenie uczniów w niezbędną wiedzę i umiejętności chroniące przed zachowaniami ryzykownymi.

W trakcie spotkań uczniowie próbowali odpowiedzieć na pytania: jak wprowadzić modę na niepalenie? jak można bawić się na imprezach bez tytoniu, narkotyków, dopalaczy? co można zrobić, by ograniczyć dostęp do używek? dlaczego ciągle mało osób podejmuje próbę wyjścia z nałogu?

Odpowiedzi były różne. Najczęściej odpowiadano: jestem szczęśliwy, czuję się dobrze, bo nie palę; mam więcej kieszonkowego, np. na kosmetyki, płyty itp.; należy wspierać osoby uzależnione (rozmowa z pedagogiem, psychologiem, adresy ośrodków zapobiegania i leczenia uzależnień); życie narkomana jest mało ciekawe.

W klasach pierwszych położono nacisk na rozwój zachowań asertywnych, ukazywanie zdrowotnych, społecznych, moralnych, ekonomicznych następstw nałogów, wskazanie możliwości unikania zagrożeń i sposobów radzenia sobie z nimi oraz przyjęcia na siebie odpowiedzialności bycia świadomym swoich działań.

Na początku zorganizowano dyskusję o tym, w jaki sposób się bronić, jeśli ktoś namawia do przyjmowania substancji psychoaktywnych. Odpowiedzi zostały zapisane na tablicy. Następnie uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy. Zadaniem pierwszej grupy było ułożenie historyjki o osobach, które namawiają do palenia papierosów, zażywania narkotyków i dopalaczy. Zadaniem drugiej grupy było wypracowanie wspólnej strategii odmawiania. Rezultatem pracy obu grup były przedstawione scenki rodzajowe.

W klasach drugich uczniowie zaprezentowali scenki pt. „Sąd nad papierosem i „Sąd nad narkotykami, omawiając szkodliwość przyjmowania substancji psychoaktywnych. Celem było zaakcentowanie potrzeby rozwijania umiejętności odmawiania, podejmowania samodzielnych decyzji i kształtowania pozytywnego wizerunku samego siebie.

W klasach trzecich przeprowadzono debatę. Uczniowie rozważali argumenty za i przeciw substancjom psychoaktywnym. Najważniejsze hasła dyskusji zapisywano na dużym arkuszu papieru. Po określeniu przez uczniów argumentów odbyła się rozmowa o tym, jak możemy bronić się przed tytoniem, narkotykami, dopalaczami.

– Dzięki tym zajęciom uczniowie nauczyli się także zabierać głos w dyskusji i zajmować stanowisko w określonej sprawie; podawać odpowiednie argumenty, zbierać, segregować i przetwarzać informacje – komentują koordynatorzy.

Relację przygotowała Iwona Kasjaniuk, szkolna koordynatorka ZTU.

 

Dodaj komentarz

Co się dzieje w kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł?

Każdego roku kampania Zachowaj Trzeźwy Umysł to dziesiątki lokalnych wydarzeń, przedsięwzięć, konkursów i atrakcji. Zapraszamy do lektury relacji z miast, gmin i szkół zaangażowanych w ZTU.

Co roku w ramach programu Zachowaj Trzeźwy Umysł organizujemy konkursy profilaktyczne dla dzieci i młodzieży.

Konkursy ZTU 2024


Regulaminy 2024


Lista laureatów ZTU 2023


Archiwalne wpisy, aktualności i relacje. Rzuć okiem na długą historię kampanii, przeczytaj treści sprzed kilku lat, znajdź archiwalną wiadomość, której potrzebujesz!

Archiwum stron: